OPTm
nr. 86

Listele (2)

Dacă vă întrebați de ce am ales să vorbesc tocmai despre anul literar 2018, răspunsul este unul cât se poate de simplu și stropit din belșug cu vanitate și narcisism, stinse în prealabil în luciditatea autocriticii: este anul în care mi-a apărut, la editura Tracus Arte, volumul de debut, Patruzeci și unu. Eu, surdo-mutul, în urma câștigării premiului „1, 2, 3 și” în cadrul Premiului Național pentru Debut în Poezie „Traian T. Coșovei”, pentru anul 2017, premiu acordat de către Editura Tracus Arte în colaborare cu Asociația Culturală Direcția 9 și Agenția de Carte. Premiul „Traian T. Coșovei”, a.k.a. Marele Premiu a fost adjudecat de poeta Cecilia Costache, al cărei volum, apărut la aceeași editură, se numește Texte adăugate. Ceilalți doi finaliști ai acelei ediții au fost Relu Cazacu, care avea să câștige premiu „1, 2, 3 și” doi ani mai târziu și Mihai Marian, al cărui volum de debut, Negru Opac, a apărut în același an 2018, la editura Eurostampa, stârnind un val considerabil de interes din partea criticii. Și pentru că tot veni vorba de critică și pentru că vorbeam mai sus de autocritică, îmi asum că „surdo-mutul” meu nu a fost o carte care să rupă gura târgului (deși s-a bucurat de câteva recenzii generoase), drept pentru care nu a prins nici măcar o nominalizare la premiile literare aferente anului 2018.

Și dacă tot am ajuns la premiile literare ale lui 2018, e timpul să amintesc de volumul de debut al poetei Mina Decu, Desprindere, apărut la editura Charmides, care și-a adjudecat nu mai puțin de patru premii: Premiul pentru debut în cadrul Festivalului Național de Poezie„Colocviile George Coșbuc", Premiul APLER pentru Debut, Premiul„Tânărul poet al anului 2018" în cadrul Galei Tânărul Scriitor al Anului 2018 și mult râvnitul Premiul Național pentru Poezie „Mihai Eminescu" Opus Primum.

Zăbovind puțin în zona premiilor, trebuie spus că un alt volum care s-a bătut la mai toate premiile importante a fost Păsări în furtuna de nisip al Ioanei Vintilă, apărut la Casa de Editură Max Blecher în urma câștigării celei de-a opta ediții a Concursului de debut Max Blecher, care și-a adjudecat la rându-i Premiul pentru Debut la Festivalul Național „George Bacovia”. Iar alte premii de debut decernate în 2018 au fost: Instituția de Andreea Lupu (Paralela 45, 2018) - Premiul pentru debut „Iustin Panța”, KOMMOS. Procesiune pentru histerectomie de Iuliana Lungu (frACTalia, 2018) - Premiul pentru Debut în cadrul Premiilor „Sofia Nădejde” pentru literatura scrisă de femei, aflat la prima ediție, și Aproape fericiți de Carmen Secere (Grinta, 2018) – Premiul pentru debut în cadrul Festivalului „Porni Luceafărul...”.

Alte volume de debut remarcabile au fost: Vlad Serdarian - Teritoriul animalelor (Tracus Arte, 2018), câștigător al Concursului de Debut „Alexandru Mușina”, Flori Bălănescu - revoluția permanentă, mon amour! (Ratio et Revelatio, 2018), Nathan Moisii - Singurătatea e o boală cronică ( Hecate, 2018), Onisimus Lang - Sfidarea stafidelor (Casa de Editură Max Blecher, 2018) Daniela Hendea - Acordor de teremin (fraACTalia, 2018), Irina Roxana Georgescu - Noțiuni elementare (Cartea Românească, 2018) și Maria Daniela Postelnicu – A fi (Grinta, 2018).

De bună seamă că au mai fost și alte debuturi, apărute la edituri mici și foarte mici, care în lipsa unor campanii de marketing bune, au rămas mai puțin cunoscute sau complet necunoscute.

Trecând la autorii consacrați (sau cel puțin trecuți de momentul debutului), întrucât ar fi de consemnat o listă destul de mare, mă voi rezuma la a trece pe răboj doar acele cărți pe care le-am citit și care mi-au și plăcut într-un fel sau altul, cerându-mi de pe acum iertare față de autorii pe care, dintr-un motiv sau altul, nu i-am citit și ca atare nu îi voi nominaliza aici.

Așadar, lista mea arată cam așa: Claudiu Komatin - Maeștrii unei arte muribunde (Cartier, 2018), Ruxandra Cesereanu - Scrisoare către un prieten și înapoi către țară. Un manifest (Paralela 45, 2018), Cosmin Perța - Cântec de leagăn pentru generația mea (Paralela 45, 2018), Constantin Abăluță - Mai sincer ca Himalaya. Poeme politice (Casa de Editură Max Blecher, 2018), Constantin Abăluță - trecerea în alt ocean (CDPL, 2018), v. leac - Monoideal (Nemira, 2018), Robert Șerban - Tehnici de camuflaj (Tracus Arte, 2018), Andra Rotaru - tribar (Nemira, 2018), Mihai Ignat - frigul. elegie (Nemira, 2018), Lavinia Bălulescu & Constantin Bălulescu - zmeii sunt de treabă (Paralela 45, 2018), Nora Iuga - alături cu drumu, (CDPL, 2018), Ionel Ciupureanu - e timpul să visăm un măcel (Casa de Editură Max Blecher, 2018), Ioan Șerbu - krav maga (Casa de Editură Max Blecher, 2018), Robert Gabriel Elekes - o dronă care să mă vrea în sfârșit doar pe mine (Casa de Editură Max Blecher, 2018), Ana Blandiana – Variațiuni pe o temă dată (Humanitas, 2018), Jean - Lorin Sterian – Home Alone 3 (Vellant, 2018), Savu Popa – Noaptea mea de insomnie (Cartea Românească, 2018), Marius Dumitrescu (care între timp ne-a părăsit) – Răutatea unui parfum (Brumar, 2018), Simona Toma – o simonă (Grinta, 2018).

Cât încă mai suntem la poezie, se cuvine să amintim și câteva antologii, fie ele de autor sau tematice. Dintre cele dedicate unor anumiți poeți, fie ei clasici, moderni sau chiar contemporani, aș enumera: Grigore Vieru - Numele tău – ediție jubiliară prefațată de Bogdan Crețu (Cartier, 2018), Șerban Foarță - Mulțimea cu un singur element – poeme alese de Robert Șerban (Cartier, 2018), Geo Bogza - Cântecul omului de vânzare - antologie realizată de Teodor Dună (Tracus Arte, 2018), Ion Stratan - Criminalii și crinii - antologie alcătuită și îngrijită de Călin-Andrei Mihăilescu (Tracus Arte, 2018) și Valeriu Mircea Popa (care ne-a părăsit și el între timp) - Mojar și alte poeme care nu există (Hyperliteratura, 2018). Iar dintre cele tematice, voi menționa doar: Sârmă ghimpată. Când focurile se vor stinge printre ruine. Poeți ai generației războiului - ediție alcătuită de Claudiu Komartin, conținând un studiu introductiv și 75 de poeme scrise de 20 de poeți români născuți între 1916 și 1925 (Cartier, 2018), și pentru că a fost anul Centenarului Mari Uniri, 10 x 10 Născut în România - coordonator Dan Mircea Cipariu (Tracus Arte, 2018) și Bună dimineața, patria mea! - Antologie de poezie patriotică (în paranteze fie spus, non-patriotardă) coordonată de subsemnatul (Detectiv Literar, 2018), scuzată fie-mi și cea de-a doua mostră de narcisism. O mențiune specială se cuvine să acordăm și poate celei mai inedite antologii de poezie română apărută în anul 2018: De ce pisicile nu au coadă – antologie de limeriks (Art, 2018), în care semnează poezii de tip limeriks, poeții: Cosmina Moroșan, Andrei Dosa, Antonela Vulpe, Valentina Chiriță, V. Leac, Cristina Ispas, Micleușanu M., Lavinia Braniște, Dan Sociu, Constantin Acosmei,Sebastian Big și Sorin Gherguț. Ce este acela un limerik, poate vă întrebați? Conform Wikipedia, limerick-ul este o poezie comică cu formă fixă având rimele în ordinea a-a-b-b-a. Metrul este foarte rigid: primul, al doilea și al cincilea vers sunt formate din trei picioare metrice, iar al treilea și al patrulea din doua picioare metrice. Ritmul poate fi considerat un anapest, alcătuit din doua silabe scurte și apoi una lungă, opusul unui dactil. Primul vers se termină de obicei printr-un nume de persoană sau localitate.

Acestea fiind spuse, să lăsăm pentru moment deoparte poezia și să aruncăm o privire și în curtea prozei. Scormonind prin listele de lecturi după volumele de proză ce mi-au plăcut în anul de grație 2018, mi-am adus aminte că fix în acel an s-a lansat o super colecție la editura Humanitas, denumită Humanitas 821. 135. 1 Scriitori români contemporani, din care am devorat efectiv două romane, ambele foarte puternice, atât prin temele abordate cât și prin forța scriiturii, și anume: Dinții ascuțiți ai binelui de Bogdan Răileanu (al cărui fan declarat sunt) și Tăierea fecioarelor de Tatiana Niculescu, precum și un volum de proză scurtă, Guadalajara de Iulian Popa. O altă colecție foarte faină pe care am descoperit-o în anul 2018 este Avanpost Proză de la editura Paralela 45, din care am citit (poate pentru paritate) tot trei volume: Superman vs. Salinger de Andrei Mocuța (un regal de comedie), S. de Stelian Muller (un roman delirant) și Notorius de Iulia Georgeta Popescu (o coleție de proze scurte fantastice). Alte două romane deosebite, atât prin prisma abordărilor narative inedite, cât și din cea a subiectelor propuse au fost (și încă sunt) Grădina de sticlă de Tatiana Țîbuleac (Cartier, 2018) și Contre-jour de Paul Țanicui (Curtea Veche, 2018). Invocând din nou principiul parității, voi menționa aici și alte două volume de proză scurtă cu care m-am delectat la vremea aceea: Șase povești cu draci de Igor Bergler (Litera, 2018) și Râsul de Dorina Rusu (Polirom, 2018).

În cele ce urmează aș vrea să trec la index și câteva volume din zona non-ficțiunii, prin aceasta înțelegând fie eseuri, fie jurnal/memorialistică. La secțiunea eseuri aș aminti cartea lui Horia-Roman Patapievici - Două eseuri despre Paradis și o încheiere (Humanitas, 2018) și Cartea Filocaliilor, un volum ce reunește o selecție din cele mai frumoase pagini adunate din cele douăsprezece volume ale Filocaliilor traduse de Pr. Prof. Dr. Dimitrie Stăniloae, apărut tot la editura Humanitas. Din cea de-a doua categorie propusă voi menționa volumul Elegie pentru Mihai de Ion Vianu (Polirom, 2018), în care autorul ne împărtășește o serie de amintiri legate de Regele Mihai I al României, precum și volumul – album Care dintre noi (Trei 2018) în care scriitoarea și regizoarea Chris Simion ne spune, într-o manieră sapiențială, povestea vieții ei din momentul în care a fost diagnosticată cu necruțătorul diagnostic – cancer - și până la momentul echilibrării sale psiho-somatice.

Și dacă tot am vorbit despre o carte – album, aș vrea să bifez și în dreptul secțiunii de artă și să semnalez apariția a două cărți remarcabile din punct de vedere artistic: HoARTiu Mălăele de Horațiu Mălăele (Art, 2018) și 2 metri lătrați de Justin Baroncea (Vellant, 2018).

Iar pentru încheiere, am lăsat, ca un fel de desert, secțiunea literatură pentru copii & tineret. De remarcat în primul rând faptul că 2018 a fost un an foarte bogat în producții de acest gen. Și voi începe lista cu revelația literară a anului, Tudor Șerban, fiul lui Robert Șerban și a lui carte de „tudorisme”, Tata, eu glumesc serios! (Polirom, 2018). Rămânând sub umbrela Polirom, voi menționa și cartea pentru copii a lui Moni Stănilă, Războiul solomonarilor, care are marele merit de a readuce în atenția micilor cititori, mituri și legende ce țin de istoria ancestrală a poporului român. Tot sub pecetea istoriei stă și seria de cărți pentru copii ale Simonei Antonescu, apărute la editura Nemi (inprint Nemira), însoțite de ilustrațiile Alexiei Udriște. Serie din care, în anul 2018 au apărut volumele: Decebal și un solomonar misterios, Nobilul Aeticus și o călătorie în jurul lumii, Menumorut și minele de aur de la Roșia Montană și Litovoi și Școala solomonarilor din Crângul Pământului. Cu solomonarii ne întâlnim și în miniromanul grafic Vacanța lui Nor, semnat de surorile Ileana și Maria Surducan (miniGrafic, 2018). Alte volume de cărți pentru copii remarcabile ce au văzut lumina tiparului în 2018 sunt: Rostogol și vulcanii noroioși de Lavinia Braniște (Arthur, 2018), Moara de frig de Dan Coman (Cartier, 2018), Alfred, un monstru mult prea simplu de Corina Dascălu (Arthur, 2018), Scrisori din Laponia de Victoria Pătrașcu (Univers, 2018) și Jup, un pisoi de soi. Jboară, Costică, jboară! de Alec Blenche (Univers, 2018), prima dintr-o serie (probabil) nesfârșită cu Jup.

Cu riscul de a vă strica buna dispoziție, trebuie să menționez și volumul În gura marelui Urs (Manuscris, 2018) în care tânăra Ana-Maria Lemnaru spune, pe înțelesul copiilor, povestea elevilor întemnițați „din motive politice” în închisoarea Târgșor, în timpul regimului comunist din România. Este o lecție de istorie mai mult decât necesară, iar copiii de astăzi trebuie să cunoască cât mai bine trecutul recent pentru a face tot ce le stă în putință pentru a nu se mai ajunge la astfel de situații abominabile.

Cam aceasta a fost istoria 99% subiectivă a literaturii române pe anul 2018.

Romeo Aurelian ILIE

Scrie poezie, cronică de carte, eseuri literare și teologice în diverse reviste culturale, începând din anul 2008. A colaborat la Poesis Internațional, Convorbiri literare, Timpul, Tribuna, Urmuz, Revista Nouă, Actualitatea literară și Dilema Veche și la diverse platforme on-line. Este autorul volumului de poezie Patruzeci și unu. Eu, surdo-mutu (2018) și scrie cu regularitate pe blogul personal: Cronicile RAI.

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)

PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.

NOUA LITERATURĂ

Intimistă și melancolică, proza Andrei TISCHER desfășoară în fața cititorului pasaje senzoriale evanescente, care surprind lupta de a păstra vie o iubire atinsă de aripa nebuniei. Între momente de tăcere, de stinghereală ori de disperată încercare de a invoca armonia unui trecut, personajele se pierd și se regăsesc într-un vortex de emoții contradictorii, care rup barierele între trezie și „irealitatea” luminii unei dimineți.

Andrei ȘERBAN

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Revistă editată de Muzeul Municipiului București (ISI)

Recomandată de Cătălin D CONSTANTIN

 

CĂRȚI

Consecințe, istorie și… dantelă.

LITERA, 2021

Recomandată de Ovidiu ȘERBAN

 

Animale, obiceiuri, omul primitiv.

ART, 2021

 

Trei romane de debut - trei premii consistente. Te așteptăm și pe tine.

Școala Ardeleană, 2021;Un studiu complex, proaspăt apărut.

Eveniment în lumea cărților

GOPO 2021

Cea mai bună actriță într-un rol principal: Diana Cavallioti, pentru filmul „5 minute”

Cel mai bun actor într-un rol principal: Mihai Călin, pentru filmul „5 minute”

Colectiv (r. Alexander Nanau) - Cel mai bun film LM

 

Politică, istorie, anii 50.

Humanitas, 2021

 

Carte de vacanță

Un roman prezentat în OPTm în august 2020

TREI, 2021

Copyright © optmotive.ro