Revistă print și online
Îți faci rondul pe holuri ai câteva
locuri interzise uneori vezi agitație
Ana, cu ce semăna
minunata lume
cineva trece mereu în grabă ca o descărcare electrică nici nu apuci
să le vezi chipul
nu când trec dar ei – i-ai observat – se filmează mult
în ecranele lor mici timpul s-a oprit și le poți distinge trăsăturile
cu excepția unui glitch – iar tu știi asta –
sunt ei acum și sunt ei cu o clipă înainte de moarte
dup-atâta timp poți face diferența
nu e cum îți imaginezi tu c-ar trebui să moară
ci o matriță precisă
acum când și tu ești moartă știi asta acum când vezi fața ta de dinainte:
încremenită damblagită nu învinsă.
Din ecranele lor mici îi cunoști
i-ai clasificat ca într-un oracol
ca într-un test psihologic de compatibilitate
ce tipuri de tortură pe durata x și ce loc în stat i s-ar fi potrivit fiecăruia
(trăiască – jos cu!)
un joc vechi și tonifiant pentru cei ca tine
dat peste cap doar de faptul că le știi deja sfârșitul
la ce bun controlul fără distracție
puterea de-a da altora chin e putere
când conține un twist (dacă și numai dacă)
când din spatele omului se rupe alt om
și e o altă portiță care promite un loc exclusiv
merită nu să te zbați pentru ediția limitată
care bușește omul
nu direct ci organic
(pe fața ta încremenită, Ana, apare ceva ca un surâs
ca atunci când îi vezi cum pozează
pentru înregistrare, posteritate&URL
și pentru albume de familie, job&petrekeri au câte-o față
fiecare din ei e închis undeva
bravo ai învățat mai ia de-aici să-ți revii mai ia de-aici să nici nu uiți
bravo)
la ce bun controlul fără un om viu
care să creadă în propriul auto-control
femeia de lângă slujba
o instituție mare în fața căreia
tu om mic cu un sex pricăjit
te pierzi sărumâna
un drapel în negru alb și gri
pentru zilele negre albe și gri care fac săptămâna de lucru
și pe-o bancă omul mic cu sexul pricăjit își va deschide sufletul
zi tot zi cu vorbele tale
mașina așteaptă – sărumâna.
Ideea e – era – mereu – să-i pui pe ei să caute
să intre în orice-au ei în capul lor să uite ușa întredeschisă
să te poți strecura după ei
la început vor evita locul acela
apoi îl vor căuta să se-asigure
mașinăria așteaptă
multă răbdare și bunătate
mai lasă-mă cu răbdarea și bunătatea ei vor lucrul teribil
când se sting luminile
și-ți faci rondul, Ana, pe holuri
și în sălile din subsol unde huruie mecanismul de încălzire
în cablurile lor și în documentele lor digitalizate
dar tu nu ești genul acela de spirit
dacă faci ceva pentru mine fac și eu ceva pentru tine
dacă tu mă cauți și trebuie tu să mă cauți
să mă repari la loc
tu nu ești genul iar ei sunt prea mărunți
în ecranele lor mici îi vezi cum sunt și cum vor muri
în casa asta pe care-ai făcut-o a ta
vezi cum o să vină
ceva mult mai rău
ei au câte-o față pentru
albume de familie, job, petrekeri&something more.
Poetă, preocupată de schimbările formative în artă, este în viața cotidiană curator asistent la MARe/Muzeul de Artă Recentă și doctorand la CESI/Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, Ioana ((n.1990) scrie un studiu despre nou în teorii și practici ale artei contemporane. A tradus și a scris texte pentru cataloagele/volumele Mamuca: Mai Mult ca Abstractul, Florin Mitroi. Zile, Diversitate Stilistică, Tricolor, GPS. Geometrii Post-Sistem în Arta Românească de Acum, Rai din Iad, Fete de vis: Idealul feminin în arta românească, Mapping Narratives, Time and Space ș.a