Revistă print și online

Cărți

Locul secund, noul roman al lui Rachel Cusk, Litera, 2021

În stilu-i specific, Rachel Cusk povestește fără grabă, dar cu o tensiune constantă și de invidiat, și te aștepți ca "atmosfera" să fie atuul cărții. Acțiunea se petrece într-o zonă izolată și aproape idilică, unde viața unei familii pare să fi intrat în armonie cu natura. Dar lucrurile se schimbă, după ce apare un musafir, un pictor fascinant. Accentul epic cade și de data acesta pe relații, urmărite în detaliu, puse sub lupă, în maniera în care o face proza ultimilor ani, iar acest epos al detaliului a și fost elogiat. The Independent consideră romanul "O dramă persuasivă" axată pe urmărirea relațiilor, în care puterea și moralitatea se află adeseori în conflict. Musafirul care modifică traiectoriile unei vieți cu tabieturi, este un artist, iar seducțiile exercitate de actul artistic amplifică dorințele și dilemele unei femei. Picturile devin manipulative prin familiaritate, fiind peisaje ca și cele din jur, dar curând accentul se deplasează de la artă spre artist. The Guardian apreciază romanul tocmai pentru analiza "incomodă, dar fascinantă a creativității". (Doina Ruști)

Damon Galgut, The Promise, Editura Chatto & Windus - câștigător al 2021 Booker Prize Winner

În Africa de Sud. Povestea unei familii este spusă prin prisma a patru înmormântări. Pe fondul unor schimbări politice de-a lungul mai multor decenii, există o promisiune ce nu a fost împlinită și doi frați ar trebui să construiască o casă pentru femeia care a avut grijă de gospodăria lor. (Diana Dragoman)

Mariana Enriquez, Ce-am pierdut în foc, Ed. ART, 2017

Povestirile (12 în total) ale Marianei Enriquez, reunite în volumul Ce-am pierdut în foc, aduc în fața cititorilor unele dintre cele mai sensibile și mai tabuizate subiecte ale societății de ieri și de azi (chiar și de mâine) ce gravitează în jurul lumii marginale, dar și al misticismelor acestui univers. Avem de-a face, deci, cu texte marcate de un profund realism magic. Narate fie la persoana întâi, fie la persoana a treia, textele surprind, deci, o conștiință artistică interesată de a înregistra și de a supune analizei cele mai tenebroase părți ale societății. (Cip Handru)

Gene Wolfe, Vrăjitorul, Ed. Paladin, 2019

În centrul cărții Vrăjitorul de Gene Wolfe se află un adolescent răpit de Aelfi, devenit după un întreg proces de inițiere, de descoperire, de cunoaștere, de dezvoltare personală etc. un adevărat cavaler, sub numele de Sir Able. Magie, fabulos, legende, fantastic, mitologie, toate reunite în volumul scriitorului american. Nu întâmplător, critica de specialitate considera opera lui Gene Wolfe drept una dintre cele mai interesante, mai captivante ale genului fantasy. (Cip Handru)

Lavinia Braniște, Sonia ridică mâna, Polirom, 2019

Când Sonia ajunge să se confrunte cu drama abandonului patern, nici meditațiile asupra marilor probleme ale lumii nu mai au același gust ca înainte. Pe fondul acestui zbucium lăuntric (și nu numai), Sonia își caută drumul, respiră adânc și... ridică mâna. Prin romanul Soniei, tânăra obsedată de personalitatea lui Zoe Ceaușescu, Lavinia Braniște ne demonstrează că se poate scrie despre comunism fără ca acesta să ocupe locul principal în loja narativă. (Flavia Iosef)

Ciprian Handru, Flavia Iosef