OPTm
nr. 75

Bazaconia zodiacului

Ca persoană rațională și laică, mi-a venit greu să înțeleg de ce cred oamenii în bazaconii, deși, în tinerețe, nu am fost nici eu scutit de morbul idealismului, insuflat de lecturi filosofice prost asimilate. Imun la expunerea îndelungată la formele agresive ale ridicolului, jurnalistul britanic Francis Wheen a avut răbdarea de a scrie o întreagă carte pe această temă, pe care a intitulat-o, sugestiv, How Mumbo-Jumbo Conquered the World: A Short History of Modern Delusions (London: Quercus, 2004). Acolo, curioșii vor găsi un tratament extensiv aplicat unor fenomene dintre cele mai delicioase, de la scenarii catastrofiste la credințe în extratereștri. Și la noi, recent, infatigabilul și degrabă declanșatorul de râs homeric Radu Paraschivescu a publicat un volum sprințar circumscris credulității pseudo-științifice, intitulat, simplu, Vitrina cu șarlatani.

Pentru că, în spațiul sever delimitat de acest editorial, nu am cum să mă refer la o paletă largă de bazaconii, mă voi opri la una singură, atât de larg răspândită și de periculos de simplu acceptată, încât nu mai are nevoie de nicio introducere: astrologia sau pseudoștiința zodiacului și a zodiilor.

Simplificând până la vulgarizare, planetele se deplasează în spațiu conform unor legi astronomice stabilite de Newton și corectate, ulterior, de Einstein. Aceste planete ocupă un anumit loc în topografia universului la nașterea oricărui individ uman. Acestea sunt fapte reale și verificabile și mă tem că aici se încheie întreaga poveste: nu există și nu poate exista nicio relație de cauzalitate între ele. Mitologia credinței într-o existență aflată nu sub semnul aleatoriului chimico-biologic, impus de realitatea evoluționistă, ci sub semnul teleologiei atent determinate de fantezia creaționistă a transformat aceste fenomene paralele și complet independente, mișcarea planetelor și nașterea unei ființe umane, într-un eveniment complex, în care prima realitate o condiționează pe ultima, rezultatul fiind un soi de simbioză cosmico-ontologică. Traseul planetelor și „destinul” uman se întrepătrund în imaginarul celor însetați să descopere analogii cosmice ale accidentalului terestru, furnizând astfel instrumentarul horoscopului.

Problema are la bază și analfabetismul științific de care se face vinovată majoritatea populației contemporane, inclusiv cea care a absolvit o școală superioară (chestiune pe care am enunțat-o, succint, într-un editorial trecut). Acest fapt, cuplat cu dorința intrinsecă a ființei umane de a-și vedea viața nimbată de un sens, chiar dacă acesta este unul inventat, a dus la îmbrățișarea pe scară largă a astrologiei și a lecturii avide a horoscopului personal. Există, și aici, paliere divers colorate, fiindcă gustul uman pentru ocultism și esoterism nu a întârziat să se manifeste plenar: pe de o parte, se pot descoperi astrologi „de duzină”, care scriu în ziare și în reviste sau pronunță, oracular, horoscopul zilei la televizor, iar, pe de altă parte, se pot detecta „cunoscătorii”, „inițiații”, adică indivizii care calculează destinul cu rigla și compasul și care, supuși unui test la detectorul de minciuni, declară fără rezerve că sunt oameni de știință.

Din fericire, această bazaconie este, în general, inofensivă. Există însă altele care creează infinit mai multe probleme în ordine practică. Dar de acelea mă voi ocupa, poate, într-o intervenție viitoare, în care Mercur va intra în Săgetător.

Cătălin GHIȚĂ

Prof. univ. dr. hab. la Facultatea de Litere a Universității din Craiova, coordonator de doctorate, membru al BARS (British Association for Romantic Studies), Cătălin a publicat și editat peste 20 de volume, apărute în țară și în străinătate. Membru PEN, USR.

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)

PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.

NOUA LITERATURĂ

Tandră și nostalgică, proza Serenelei GHIȚEANU este un bildungsroman în variantă miniaturală. Amintind de atmosfera spațiilor citadine romanești interbelice, această broderie textuală în care se pierd ample pasaje oniric-senzoriale pare o îngemănare între arta narativă a Cellei Serghi și decorurile prozei lui Eliade.

Andrei ȘERBAN

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Acasă în lume, de Vintilă Mihăilescu și Ioana Tudora

igloobooks, 2020

Carte recomandată de Cristina BOGDAN

 

 

CĂRȚI NOI

 

Antologie și introducere de Francesco Napoli

Traducere și note de Smaranda Bratu Elian și Aurora Firța Marin

Ediție îngrijită de Smaranda Bratu Elian

HUMANITAS

 

 

 

Cu o reducere de 25 %

ART

 

 

 

 

30% reducere

CORINT

 

 

Apărută în 2021: fantasy, mister, poveste despre magie și memorie.

 

SCRIITORI ÎN VIAȚA PRIVATĂ

 

 

 

 

 

 

 

CĂRȚI BUNE

la edituri mici

Black Button

 

 

 

Editura Muzeul Literaturii

 

 

Foto-poeme de

Bianca ZBARCEA

 

The Cats Will Know by Cesare Pavese

There will be other days, there will be other voices. You will smile alone. The cats will know. You will hear words old and spent and useless like costumes left over from yesterday’s parties.

Credem în imagine și de aceea nu ilustrăm textele de literatură, ci le personalizăm cu secvențe din viața scriitorului, cu poze de la lansări sau de la alte evenimente care făceau până nu demult parte din viața noastră normală. Creatorul de ficțiune este un om viu, mai important decât relația simbolică din mintea unui ilustrator.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © optmotive.ro