OPTm
nr. 82

A început festivalul de la Sibiu

Începe cea de-a XXVIII-a ediții, cea mai complexă ediție de până acum, asta doar dacă ne referim la „canalele” prin care publicul poate participa la evenimentele pregătite pentru el în acest an: fizic, online și hibrid, fără a mai pune la socoteală complexitatea formelor artistice și celebritatea artiștilor care vor performa în aceste zece zile la Sibiu. O ediție de vară târzie (20-29 august) în care spectatorii, atât cei care au ales să vină în Sibiu, dar și cei care pot urmări evenimentele pregătite de către organizatori din comoditatea locuințelor proprii sau chiar din vacanță, și care reprezintă, dincolo de o celebrare a artelor, o îmbinare perfectă între teatru, dans, circ, film, carte, conferințe, expoziții, performance, muzică.

Nu întâmplător tema acestei ediții, „Construim speranța împreună”, ne invită la o reflecție comună despre rolul nostru în găsirea unor soluții prin care arta în general, teatrul, pot deveni resorturile unui angrenaj perfect adaptat în care omul, umanismul, frumosul și binele nu sunt simple lozinci, ci concură la crearea unei universalități comune, a unei fraternități a spiritului și a creației, a cuvântului și a imaginii. În numele ei, artiști și companii celebri ai artelor spectacolului, românesc și internațional, ne oferă zilnic spectacolul grandios al frumuseții și al talentului. Ca în fiecare an, publicul are parte de surprize uluitoare: astfel, spectacolul „SHAKESPEARE – BACH / La Main du Temps”, cu Charlotte Rampling și Sonia Wieder-Atherton este una dintre cele mai așteptate reprezentații din programul festivalului. 

O producție Franța - Marea Britanie, „SHAKESPEARE – BACH / La Main du Temps” aduce pe scenă sonete de William Shakespeare, suite muzicale de J. S. Bach în două interpretări feminine sublime prin talent și sensibilitate artistică: Charlotte Rampling – voce și Sonia Wieder-Atherton – violoncel, „pentru ca lumina unei întâlniri să strălucească în ritmul a două limbi, prin cântecul vocii lor”.

Printre cele mai așteptate spectacole se numără și cele de musical, dar și de operă, îmbinarea dintre muzică și teatru fiind de departe cea mai iubită expresie artistică a publicului festivalier: Chiritza în concert, Teatrul Național Cluj-Napoca,  Familia Addams, Teatrul Excelsior, Maria de Buenos Aires, creat la Teatrelli, La serva Padrona, Opera Națională din Timișoara. Pe lângă acestea, concertele de muzică clasică, spectacolele de flamenco și gospel, fanfarele de pe străzi, sunt tot atâtea propuneri de nerefuzat ale unei partituri sonore extrem de colorate și diverse.

Pe lângă muzică, dans! Chiar și cei mai exigenți amatori ai genului se vor regăsi într-o ofertă imbatabilă care propune diferite tipuri de spectacole de dans – contemporan, tradițional (flamenco, kathak, butoh, derviș, african, balinez), hip-hop, flexing. 

Diavolul din noi, Akram Khan Company,  DE-A VIAȚA, Sol Dance Company - House of Dance, C[APP]TIVI, Kolben Dance Company, sunt doar câteva dintre momentele coregrafice de excepție pe care festivalul le propune.

În ultimii ani mai ales, mobilitatea festivalieră, posibilitățile noastre de a jalona punctele fierbinți ale unei hărți teatrale europene, dar chiar și doar românești, au fost destul de reduse din cauza contextului sanitar. De aceea, darul cel mai mare pe care orice iubitor de teatru îl primește în această ediție a FITS-ului este posibilitatea de a avea acces la spectacole de patrimoniu, la spectacole care au creat legende și au schimbat pentru totdeauna „imaginea” artelor spectacolului, dar și la spectacolele unor voci „tinere” ale scenei contemporane: Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Eugen Jebeleanu, Eugenio Barba, Declan Donnellan, Alexandra Badea, Bobi Pricop etc. Nu doar estetici diferite, abordări spectaculare unice, dar și scenografii dintre cele mai inedite, spații de joc reinventate și distribuții de excepție vor contribui la succesul acestei secțiuni atât de așteptate de către public.

Secțiunea care a lipsit poate cel mai multe publicului larg este cea a spectacolelor outdoor, secțiune care înfrumusețează și animă străzile și piețele sibiene. Instalațiile, multe dintre ele participative, sunt printre cele mai admirate și așteptate evenimente din programul festivalului. Spectacole de stradă care îmbină talentul acrobaților, elemente preluate din circul contemporan cu instalații și mecanisme uluitoare, mix-uri muzicale și efecte vizuale demne de industria cinematografică sunt doar câteva dintre „ingredientele” acestei secțiuni cu mare priză la public: Compania franceză Deus ex Machina, Circo e Dintorni din Italia, Teatro dei Venti, Cardinali Group, câteva nume de neratat la orice plimbare prin burgul sibian!

Diana NECHIT

Lector universitar la Departamentul de Artă Teatrală, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Diana este doctor în literatură franceză cu o teză despre teatrul lui Bernard-Marie Koltès. Scrie cronici și studii despre literatura dramatică, teatru și film. A tradus literatură franceză contemporană, în special, teatru.

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

 

NOUA LITERATURĂ

Diferită de celelalte povestiri, O zi din viața Ariadnei aduce o atmosferă bizară și un unghi de vedere subiectiv. Aici Serenela Ghițeanu abordează tema „aventurii" cotidiene. Scrisă cu siguranță și emoție constantă, proza te ține în suspans până la ultimele cuvinte.

OPTm

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Paralela 45, 2021

Recomandată de Doina RUȘTI

Aldulescu citind cele din urmă texte pentru concursul Primul roman (Litera, 2021)

Penguin, 2021

citate din Cioran
cu poza lui Cioran
postate pe fakebook
de indivizi pe care simpla lor existență l-ar fi exasperat.

Ovidiu Komlod - furie

Max Blecher, 2021

Litera, 2021

ART, Paladin, 2021

La Craiova, păpușile au ieșit pe străzi

Vremea, 2021

Trei, 2021

Cărți clasice repovestite: Curtea Veche, 2021

Copyright © optmotive.ro