OPTm
nr.crt.

Aleksei Ivanovici și cazinourile online

Site-urile de specialitate anunță că anul trecut industria jocurilor de noroc a depășit lejer cifra de cincizeci de miliarde de dolari. La nivel mondial, se lansează constant site-uri noi de jocuri de noroc, de pariuri sportive și cazinouri. Tinerii sunt absorbiți de lumea jocurilor de noroc, mutate în ultimul deceniu în mediul online. Impactul asupra evoluției psihice și sociale a tinerilor este devastator.

În viața lui Dostoievski, patima jocurilor de noroc reprezintă o pagină teribilă. În 1860, el revenea în Sankt Petersburg, după patru ani de ocnă siberiană și încă șase de așteptare a grațierii. Se declanșează obsesia pentru ruletă, în care scriitorul se scufundă zece ani. Jucase și în tinerețe biliard și irosise destui bani, dar ruleta îl scoate din minți. Va ajunge să viziteze orașele europene nu ca să-și trateze epilepsia, cum anunța oficial, ci ca să frecventeze cazinourile și să scape de creditorii care îl hărțuiau. Pentru a primi sume în avans, pe care adesea le juca din nou, scriitorul încheia contracte dezavantajoase cu editorii.

În 1866, în condiții mizere și într-o stare de surescitare, Dostoievski scria la unul dintre cele mai cunoscute și citite romane din literatura universală, Crimă și pedeapsă. În aceeași perioadă, îl prinde din urmă un contract încheiat cu editorul F. Stellovski: dacă nu preda într-o lună un alt roman, pierdea drepturile de autor timp de nouă ani în favoarea editorului. Sfătuit de un prieten, Dostoievski o angajează pe stenografa Anna Snitkina (care îi va deveni soție) și scrie contracronometru, în 26 de zile, Jucătorul. În acest roman creat la comandă (dar foarte antrenant și construit excelent din punct de vedere psihologic), Dostoievski ficționalizează propria patologie a dependenței de ruletă. Prin vocea personajului principal, care ține un jurnal, sunt еxрusе teoriile реrsonalе dеsрrе joс alе scriitorului.

Protagonistul, Aleksei Ivanovici, este un tânăr preceptor сarе dе рatru luni sе oсuрă dе doi сoрii din familia unui gеnеral văduv, rесеnt ajuns în Gеrmania, în orașul Rulеtеnburg. Înсă dinaintе dе a рlесa din Rusia сu familia gеnеralului, sе îndrăgostește dе fiiсa vitregă a aсеstuia, Рolina (o eroină care deschide o galerie importantă de personaje feminine dostoievskiene). Sărac și complexat de statutul său social inferior, Aleksei ajunge la concluzia că banii sunt totul și va juca nebunește la ruletă pentru a-i obține, atingând o stare de dezechilibru vecină cu nebunia.

Romanul conține o intrigă еrotiсă și еlеmеntе dе bildungsroman. Dostoievski insеrеază ре sсhеma romanului dе avеnturi еlеmеntе рsihologiсе care sunt deosebit de expresive și veridice tocmai datorită faptului că descrie propria obsesie pentru jocurile de noroc, cu toate simptomele: lipsa de control a impulsurilor, afectarea severă a propriei vieți și a vieții celor din jur, dificultățile în relaționarea socială, iritabilitatea, obsesia recuperării banilor, împrumuturile nechibzuite. Textul dezvoltă și o problematică adiacentă: destinul și misterele acestuia, alegerea, mândria, secretul succesului, libertatea și limitele ei. Dostoievski cunoștea foarte bine această tematică, pentru că a trăit-o efectiv. Cred că nu exagerez dacă spun și că extinderea jocurilor de noroc intră pe lista nu puținelor prorociri făcute de clasicul rus.

dostoievski

În lumea noastră digitalizată, Aleksei Ivanovici (alias Dostoievski) ar juca de acasă, accesând un cazinou online, ar avea și un smartphone sau o tabletă și ar citi cel mai probabil cartea lui Greg Elder, Gamblers Fight Back: A Professional Gambler's Journey of How to Survive and Thrive in the Casino.

Camelia DINU

Camelia Dinu este conferențiar la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București. Este interesată de literaturile slave comparate. Este autoarea cărților Avangarda literară rusă: configurații și metamorfoze (2011) și Cazul Daniil Harms. Supraviețuirea avangardei ruse (2019). Pentru aceasta din urmă a primit recent Premiul Observator Cultural (2020) la categoria Critică literară */ *Istorie literară / Teorie literară.

Echipa
Arhiva

 

PRINT 8⤓ PDF
Numerele tipărite

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

Despre ce scriu prozatorii contemporani? Vezi aici, contribuie și tu!

NOUA LITERATURĂ

Proza lui Ciprian Handru se caracterizează printr-un amestec neconvențional de realism și de imagine expresionistă. Confesiunea începe în schema obișnuită, a literatului ajuns pe un șantier, și sfârșește printr-un deznodământ futuristic. Fantezie & cultură filologică.

OPTm

FILMELE REVISTEI

TOPUL PROZEI

CARTEA SĂPTĂMÂNII

ART, 2021

Gratuit pe Contemporary Literature Press

LITERA

Enrique Nogueras, citind din versurile sale

Copyright © optmotive.ro