Revistă print și online

Cărți vii

Doina Ruști, Ciprian Handru, Andràș-Florin Răducanu, Andrei Simuț

Cronica de carte

Nr. 99 / 12 (serie nouă) / 17 ianuarie, 2022

Cristina Bogdan, Silvia Marin Barutcieff (coord.), Regarder la Mort en face. Actes du XIXe Congrès international de l'association Danses macabres d'Europe, Editura Universității din București

Un volum consistent de studii dedicate dansurilor macabre și simbolismului bogat pe care l-au dezvoltat în tot spațiul european. Lucrarea completează din perspectivă modernă viziunea asupra unor mentalități legate de marile epidemii și de amenințarea permanentă a morții. Din Evul Mediu până în prezent, numeroase reprezentări au ilustrat nevoia de exorcizare a unei frici perene și impulsul solidarizării în fața dramei comune. Variat, documentat și seducător prin temă, volumul este unul dintre cele mai interesante tomuri academice ale anului trecut. (Doina Ruști)

Mel Brooks, All About Me! Random House, 2021

All About Me! My Remarkable Life in Show Business este titlul memoriilor lui Mel Brooks, actor de primă mărime, scenarist și regizor. Volumul, apărut la Random House imprint Ballantine Books, are, desigur, o ediție audio în lectura autorului și acoperă întreaga sa viață. Mel Brooks nu se grăbește, o ia de la copilăria în Brooklyn, oprindu-se asupra experienței celui de-al Doilea Război Mondial și nu numai. Meditații, comentarii și consistente referiri la filme precum Blazing SaddlesYoung Frankenstein și Spaceballs fac deliciul acestei cărți vii, mult așteptate și la noi.

Catrinel Popa, Trecutul ca poveste: urme, mistificări și rescrieri în literatură, Ed. ProUniversitaria, 2021

Carte de studii literare, dedicată trecutului atât ca fenomen, cât și ca temă. Nu e doar o revizuire a trecutului prin intermediul ficțiunii, ci o analiză asupra căutărilor literaturii române, întrucât, spune autoarea, istoria e printre puținele repere stabile ale literaturii noastre. De aici vin și reflecțiile fixate la frontiera dintre ficțiune și istorie. Câtă ficțiune? Câtă istorie?

Unele dintre capitolele recentului volum, cu precădere cele dedicate lui Paul Georgescu, au fost publicate în OPT motive. (Ciprian Handru)

Liviu G. Stan, Salamandre, prefață de Mihai Ene, BPC, Litera, 2021

Este un roman construit pe categoria tragicului. Cel mai impresionant lucru rămâne construcția; aparent patru nuvele sunt unificate într-un singur fir narativ ca o pânză de păianjen. Stilul în care romanul este scris, la fel de inteligent ca și conținutul, mulându-se peste fiecare necesitate impusă de complexitatea firelor narative. Personajele lui Liviu G. Stan sunt reale, urâte precum diavolii, dar reale. (Andràș-Florin Răducanu)

F.M. Dostoievski, Nopți albe. Smerita, Traducere de Nicolae Gane, Editura Litera, 2021.

Volumul reunește două nuvele timpurii, având câteva puncte comune ca stil și tehnică (narator-actant) și subiect (iluziile spulberate ale cuplului și iubirii, până la urmă disoluția sensului vieții), dar oferind diagrama a patru personaje radical diferite: în Nopți albe, nuvelă cu multiple ecranizări, se confruntă doi idealiști în căutarea iubirii perfecte, aproape trăind-o datorită unei desincronizări dramatice.

Smerita e povestea tragică a unui cuplu disfuncțional, angrenat într-o tot mai gravă neînțelegere a celuilalt, sfârșită cu o sinucidere și trecând printr-o neașteptată reconvertire a protagonistului-narator. Protagonistul din Smerita, cu toate că are privilegiul povestitorului, reușește, prin geniul lui Dostoievski, să se dezvăluie deopotrivă ca tip infernal, împlinind reversul frazei citate chiar de el din Faust, adică: "dorind să facă binele, nu izbutește decât să facă răul...", dar și ca posibil reconvertit. Sunt două nuvele în care arta dialogică tipic dostoievskiană înscenează prin discurs două stiluri existențiale total diferite, care se pot regăsi oricând în jurul nostru. (Andrei Simuț)

Doina Ruști, Ciprian Handru, Andràș-Florin Răducanu, Andrei Simuț

în același număr