Revistă print și online

Isus a fost un badass

Isus a fost un badass… fără glumă! Dacă am decupa din decorul pașnic al slujbelor de Paște și din siropul urărilor digitale figura lui Iisus, ce-ar mai rămâne? Un tip radical, un revoluționar etic care a avut curajul să spună lucruri incomode într-o lume care prefera tăcerea convenabilă. Și, cu toate astea, încet, încet l-am transformat în mascotă de sezon, într-un pretext pentru mâncare multă, shopping și un pic de moralism copy-paste.

An de an, Paștele declanșează o avalanșă de "lumini sfinte", "renașteri interioare" și "urări din suflet". Spațiul public devine, pentru câteva zile, o vitrină spirituală. E la modă să fii bun, creștin, luminos... online. Și totuși, întrebarea care taie în tot acest decor rămâne: "cine mai trăiește realmente mesajul lui Iisus, dincolo de meme și lumânări în feed"? Într-o societate în care spiritualitatea se consumă vizual și rapid, Iisus ajunge un fel de influencer spiritual vintage. Îl invocăm compulsiv, dar îl înțelegem? A fost un om fără bani, fără armată, fără PR, dar care a scuturat lumea romană cu ideile sale: iubirea ca lege, iertarea ca forță, adevărul spus pe față. Ce face lumea azi cu toate astea? Le arhivează într-un folder numit "tradiții" și-l deschide de două ori pe an.

De Paște, România se transformă într-un mall spiritual. Iepurași, ouă sclipitoare, haine noi și "tradiții" importate la pachet cu eticheta. Să nu ne mințim! Nimic din acest spectacol nu are vreo legătură cu Iisus. E capitalism ambalat în simboluri și, ironic, exact omul care a predicat modestia a devenit chipul comercial al abundenței.

Hai să vorbim puțin despre categoria preferată a sărbătorilor religioase: "credincioșii de sezon". Sunt ușor de reperat: în Săptămâna Mare se activează brusc, postează icoane, "Hristos a înviat!", participă la slujba de Înviere pentru selfie-ul cu lumânarea sau live-ul de pe rețelele de socializare. Practica religioasă devine performance, iar spiritualitatea se transformă într-un act social. E mai comod să mimezi credința decât să te întrebi, serios: dacă Iisus ar fi lângă mine azi, ce-ar crede despre tot teatrul ăsta?

"Fie ca Lumina Sfântă să pătrundă în sufletul tău…", câtă lumină îți trebuie să vezi că Paștele nu e despre poze cu cozonaci și statusuri dulci? Dacă "lumina" nu te schimbă, e doar un efect special. Dacă "Învierea" nu înseamnă nimic dincolo de "liberele" de la job, poate n-ai înviat, doar te-ai relaxat. Creștinismul românesc de azi? Un soi de conservatorism festiv, plin de urme de ritual, dar gol de etică. Ce-ar spune Iisus despre marile "familii creștine" care răspândesc ură, dar țin post? Despre cei care ridică biserici, dar n-au iertat pe nimeni în viața lor? Și hai să fim sinceri, poate că nu toți vrem să-l urmăm pe Iisus. Poate că nu credem în Înviere. Fair enough! Dar atunci, de ce ne prefacem? De ce ne batem cu pumnul în piept cu o credință pe care o bifăm doar din reflex? Dacă nu simți Paștele, e mai onest să spui "nu simt" decât să postezi un "miracol" pe story. În fond, Iisus n-are nevoie să fie apărat. Nici religia. Ce are nevoie lumea noastră e de mai puțină ipocrizie și mai multă luciditate. Poate că adevărata Înviere începe când începem să fim sinceri... cu noi, cu ceilalți, cu tradițiile pe care le mimăm. Poate că, într-o zi, în loc să zicem "Hristos a înviat!", o să spunem "Am înțeles ce înseamnă" sau "Am înțeles despre ce e vorba"... subsidiar. Până atunci… consumerism!

PS: Dacă Isus ar avea cont pe sociale, probabil ar fi blocat de algoritm pentru conținut sensibil. Așa radical cum era, ar deranja din nou. Și poate asta este și ideea.

Laura LUPU

Profesoară de limba și literatura română la o școală gimnazială din mediul rural al Prahovei, absolventă a Facultății de Litere și Științe în cadrul Universității Petrol-Gaze din Ploiești, Laura Lupu e înscrisă momentan la programul de masterat "Studii Culturale Românești în Context European" (SCRCE) în cadrul aceleași facultăți, pasionată de cărți și literatură, scrie în timpul liber proză scurtă și poezii.