Dincolo, dincoace de poezie

Era titlul unui volum publicat în 2010 de Ștefania Mincu, scris după moartea lui Marin Mincu. Cei doi soți și Octavian Soviany au lansat și sprijinit scriitorii „generației 2000”, o generație compozită din care cea mai distinctă parte a explorat ceea ce Soviany numea „cvasiliteratură” – amalgamarea poeziei cu proza, cu jurnalul, având limbaj exclusiv colocvial și argotic (uneori până la a atinge „orizontul manelistic al existenței”), o abordare preponderent autobiografică.

Este o formulă care a fost percepută ca „non-literară”, pentru că, deși nu lipsesc de la noi precursorii în materie de poezie prozaică/epicizată (Geo Bogza, Geo Dumitrescu, Petre Stoica, poeții bănățeni de limbă germană traduși în antologia „Vânt potrivit până la tare”, Romulus Bucur, Mircea Cărtărescu din „nimic”), nu au avut vizibilitatea și influența care să aducă poezia românească mai aproape de modelul celei americane, unde Whitman, beatnicii, confesivul Lowell, Frank O'Hara ș.a.m.d. dețin statut canonic.

În pofida opoziției unora dintre critici și cititori, zona aceasta vernaculară s-a naturalizat, a devenit practică – fie și în variante instinctual „diluate”, ușor literaturizate – comună printre tinerii liceeni care trimit texte la LicArt sau la Concursul Național de Poezie „Constantin Virgil Bănescu”, printre cei care au publicat pe site-ul Subcapitol ori au mers mai departe și au citit în cercurile literare organizate de douămiiști – un circuit oarecum contracultural, căruia anumite instituții literare nu îi mai acordă atenție.

În aceeași epocă, cercurile de neo-avangardă din țările occidentale, afiliate unui nou academism care se raportează la avangardele istorice ca la o tradiție demnă de a fi dusă mai departe, au produs o poate ultimă mișcare, cea a literaturii conceptuale, cu o sumedenie de antecedente în istoria avangardelor și chiar înainte de acestea („Le livre” a lui Mallarmé, de exemplu), dar neteoretizată ca atare, adică distinct de arta conceptuală, până în anii 2000.

Mai țineți minte „Moșii (Tablă de materii)”, acea enumerare de obiecte și sintagme care încapsulau o lume pentru Caragiale? Literatura conceptuală e bazată pe asemenea procedee, gesturi, procese, constrângeri din care rezultă texte ce au în comun implicațiile teoretice, necesită o priză intelectuală, însă pot șoca diferit, prin simplitate sau complexitate – de la poezia readymade și „scriitura necreativă” pe deplin transparentă (în ”Day”, Kenneth Goldsmith transcrie un număr din New York Times în format de carte, conținut care poate fi citit ca atare, însă „șpilul” rezultă din lipsa ilustrațiilor și redarea întregului text cu același corp de literă), la cealaltă, trecând prin abordările mai complexe ce se folosesc de programare (poți intra pe Internet din mai multe cafenele și vizita diverse site-uri, iar dacă nu sunt securizate, din informațiile tale pot construi un personaj, să zicem), până la un experiment precum The Xenotext al lui Christian Bök, unde un sonet sub formă de ADN este injectat unei baterii, care îl „citește” și îl poate „rescrie” și conserva pentru mai mult timp decât va supraviețui umanitatea...

Pe scurt, așa cum rezumă Peli Grietzer, literatura conceptuală trăiește în „spațiul negativ al literaturii obișnuite”, încadrând uneori conținuturile acesteia din urmă, dar mai frecvent folosindu-se de limbaje din afara beletristicii, de la coduri de calculator până la acte juridico-administrative – de exemplu, ca în „Legea bunurilor de consum” a poetei Ida Börjel (tradusă în antologia Colonia poetică: poezie suedeză contemporană de către Elena Vlădăreanu, influențată pe alocuri de conceptualism începând cu volumul spațiu privat). Așadar, nu atât „cvasiliteratură”, mai-puțin-decât-literatură, ci „meta-” sau „transliteratură”. Sunt două aventuri distincte, cu siguranță două extreme care reprezintă limitele literaturii contemporane – sau a epocii ce s-ar putea să se fi încheiat.

În momentul în care scriu aceste rânduri, se anunță o criză economică de o asemenea amploare încât devine incert însuși viitorul pieței de carte, cel puțin în România. Poezia ar putea deveni și mai subterană decât în prezent, iar cartea electronică ar putea deveni mai importantă. Deși despre cele două tendințe sus-amintite am vorbit la trecut, practicile lor nu au fost încă epuizate și nici explorarea lor critică nu s-a încheiat, mai rămân lucruri de spus, cel puțin până ce întregul context istoric ar putea deveni defavorabil.

Yigru ZELTIL

A publicat poezie și critică literară în Tomis, Poesis Internațional, Observator cultural, Prăvălia Literară, Cultura ș.a. Printre proiectele sale actuale se numără Institutul /rupere de rând/ și un studiu despre grupurile de poeți din Constanța și Alexandria. Cărți: cacao (2012), A Bibliography of Conceptual Writing (2017), ulei de palmier (2017).

ScriitoriOpiniiCarteVizualConfesiuniPagina de literaturăIdeiInvitații lui ZenobNoua literaturăConvorbiri cosmopoliteGrand Slam PoeticIstorii subiectiveDebutArhivă

Radu Vancu despre Caragiale

Cartea săptămânii

Domnișoara Christina​

de Mircea Eliade

Recomandată de

Cristina Nemerovschi

Editura Cartex

Dumitru ȚEPENEAG

la Radio Trafika Europe

Premieră: Sunday 17 May 2020, 1:00pm EDT in New York = 10am in California = 6pm in London = 7pm in Switzerland (and Paris and Berlin) = 8pm in Istanbul (etc.)

Recomandări 8M

Anul BEETHOVEN

Se poate cumpăra de aci

CRONICHETE & PREZENTĂRI

,,O carte ambițioasă, amplă ca structură narativă (…) Portretul puternic și pătrunzător al unei femei mutilate de frica de-a privi înapoi.” spune The Washington Post despre Little Gods, romanul de debut al autoarei Meng Jing. Publicată de Custom House, la începuturile acestui an, cartea a fost întâmpinată cu recenzii favorabile. Traducerea în limba română va stârni, cu siguranță, interesul publicului amator de Literatură Young Adult.

Sandra OPRESCU

Cartea Oanei Boșca-Mălin este primul volum dintr-un tratat destinat italieniștilor, o scriere academică, scrisă cu pasiune evidentă pentru epic. Erudită, încântătoare ca stil și… poate fi găsită și și în format electronic - o carte care pare scrisă pentru mine!

e de aici: Humanitas

Doina RUȘTI

Edituri mici, cărți importante

De la „madlene contrafăcute” la mineralizarea trecutului, cartea lui Andi Mihalache construiește un culoar mozaicat, care găzduiește, în diverse firide, idei despre timp și semne ale acomodării noastre cu ele. Reflecția autorului, dublată de o stilistică rar întâlnită la un istoric, ne arată că patrimoniul biografic stă sub semnul unei permanente întrebări: de unde începe memoria fiecăruia dintre noi?

Cluj-Napoca, Argonaut, col. „Anima Mundi”, 2019.

Cristina BOGDAN

Paul Auster: 4321, Grupul Editorial ART

Mă voi opri la portretul Danei Rosenbloom, memorabil prin forța sintetică și multiplele clivaje simbolice. Colega de liceu a lui Ferguson este brunetă, cu o vâlvătaie de păr, reunind paradoxal cumințenia și pasiunea. În portretul ei se află criptată întreaga istorie a evreilor, de la exotismul de tip german, la romantismul cu țigănci picante și la moștenirile est-europene, ale căror rădăcini se pierd în Orient. Făcut aproape dintr-o răsuflare, dintr-o frază amplă, care îți irigă creierul, portretul capătă pe parcurs sensul unui panegiric (cu un mic sertar, în care cineva și-a depozitat scuzele). Se lasă iubit de ea, știind că n-o va iubi niciodată, flatat de iubirea ei, sedus de importanța sexului animalic.

Doina RUȘTI

Câte chipuri poate avea moartea în imaginarul tradițional românesc și cât de bogat este corpusul cultural invocabil în această privință? Astrid Cambose stabilește conexiuni pertinente între ritualuri cu caracter funerar, texte folclorice, cărți populare, iconografia religioasă și poveștile lui Ion Creangă – toate plasate pe o hartă culturală, în care practici, cuvinte, reprezentări dau culoare unei lumi vechi, ce iese la suprafață de fiecare dată când medităm asupra trecerii către cealaltă grădină.

Cluj-Napoca, Argonaut, col. „Anima Mundi”, 2019.

Cristina BOGDAN

Antologie de versuri, la Ed. Paralela45

………………………………………………………….

După ce ți-am tras clopo-

o’toole la Gala Gopo,

îmi spui că deja Moro-

menții 2 de o oră

și cincizeci de minute

să-ți facă fusta cute,

ca mine, dar cu Iurie

Dadarie de furie.

Adrian BODNARU - Poem

Mihai ENE și Oana Băluică, într-o zi normală, la Universitatea din Craiova

Cărți de succes

Un fragment - în nr 3 al revistei OPTm

Apărută la Humanitas, mai, 2020

Grupul Editorial ART:

Faimosul roman Povestea Slujitoarei a primit Premiul Governor General și trofeul Arthur C. Clarke. Serialul cu același nume, realizat de HBO, s-a bucurat de un imens succes. Recent apărut în românește și continuarea poveștii: Testamentele, o carte mult așteptată, semnată de Margaret Atwood (Booker Prize). Mai multe aici.

Inscrierile pentru Conferința de Antropologie Urbană, ed a 6-a, - se prelungesc până pe 15 iunie. Mai multe informații, pe pagina conferinței,Muzeul Municipiului București (Palatul Suțu).

Proză scurtă, de calitate, la Paralela 45

EDITURA UNIVERS

ARE CELE MAI MARI REDUCERI

O carte de poeme, de care nu te mai POȚI DESPĂRȚI.

Copyright © optmotive.ro

Echipa