Invitații lui Zenob: Oana BOȘCA MĂLIN

Oana BOȘCA MĂLIN visează în limba italiană. I se trage de la faptul c-a făcut de două ori turul Italiei pe motocicletă, din România și înapoi. Nu chiar cu piciorul pe pedala întâi, ci pe post de copilot, ceea ce i-a permis să și scrie în timpul ăsta. A început prin a traduce din Leopardi și-a sfârșit cu Italo Calvino, din care cauză multe dintre orașele prin care a trecut au devenit invizibile. Deși o parte dintre ele și-au revenit, unele nici în ziua de astăzi nu mai pot fi văzute.

Când a ajuns la Roma, și-a dat seama că mai fusese pe-acolo într-o viață anterioară, sentiment care n-a părăsit-o nici astăzi, iar uneori, mai ales în serile de toamnă, conferențiază pe tema asta, la cursul ei de cultură italiană, dar și-n alte locuri simandicoase din București.

Zenob

Să zicem că primești o scrisoare semnată Leopardi, cu toate numele lui, care nu sunt puține. Care ar fi primul tău gând?

Că-mi scrie ca să mă felicite pentru cum l-am tradus în romană:) Abia după aceea m-aș gândi că poate e o invitație și-aș spera din tot sufletul să nu fie la palatul lui, mai ales că l-am vizitat deja, un loc sobru, cu o bibliotecă mare, dar în care înveți repede ce înseamnă singurătatea. Palatul e situat pe un deal, iar în fața lui se întinde lumea. Mi-l imaginez pe Leopardi acolo, tânjind la viața palpitantă a satului de la poalele dealului, gândindu-se la evadare.

Aș prefera ca în scrisoarea aia să fie o invitație la Roma, prin cluburile literare foarte șic, pe care le frecventa contele - pe numele lui întreg - Giacomo Taldegardo Francesco di Sales Saverio Pietro Leopardi.

Ce-ai alege din civilizația italiană (din preistorie - la Antichitate), ca fapt de pus în ramă?

Răpirea sabinelor! Cred că în episodul acesta femeile apar pentru prima oară, în lumea occidentală, ca ambasadoare. Mai întâi s-au lăsat răpite de romani, bărbați frumoși, puternici și pasionali, ca apoi tot ele să-i convingă pe sabini să facă pace, să nu se răzbune pe răpitori. Mi se pare un demers diplomatic. Tocmai de aici și succesul acestui episod, căruia arta i-a dat întâietate, fiind tratat în numeroase opere, de la muzică la pictură.

Am auzit că ai avut o întâlnire cu Boccaccio. Poti sa-mi spui despre ce ați vorbit?

Despre optimism. Boccaccio oferă o viziune foarte optimistă asupra culturii. Decameronul ar putea fi considerat un manual complet de supraviețuire, pe timp de molimă. Mulți exegeți îi reproșează lui Boccaccio că n-a închis rama poveștii. Respectiv, zece tineri din Florența (șapte femei și trei bărbați) se izolează în timpul ciumei și spun povești, dar nu aflăm ce s-a întâmplat după cea de-a zecea zi, care este și ultima a izolării. Povestea lor rămâne neterminată. Ce se întâmplă cu ei? Ce-au făcut? Au supraviețuit sau nu? Deși pentru mine e destul de limpede: s-au întors acasă. Chiar pot să spun că ei n-au plecat din cauza epidemiei, ci au participat la un antrenament, așa cum astăzi au loc trening-uri de consolidare a unor cunoștințe, stagii de pregătire. Cei zece florentini au învățat să povestească și au extras esențialul din poveste. Au participat la un joc. Într-o lume nebună, ai nevoie să acumulezi energie. După experiența aceasta, a izolării, cei zece sunt mult mai puternici, mai optimiști, mai generoși. Amănunt important și actual, aș zice. Au încheiat un ciclu de pregătire și sunt gata de luptă.

În ecranizarea fraților Taviani (Maraviglioso Boccaccio, 2015) accentul este pus pe rama poveștii, pe dificultățile cu care se confruntă tinerii din toate timpurile. Pelicula începe cu sinuciderea unui tânăr, bolnav de ciumă. Se aruncă de pe clopotnița catedralei, iar moartea lui, dramatică, așa cum este întotdeuna moartea unui tânăr, introduce într-o atmosferă sumbră. Însă filmul se încheie cu o ploaie, care spală totul, purifică lumea. Pe parcurs, după ce protagoniștii au trecut prin experiența povestirii, se întorc la Florența veseli, plini de optimism, pregătiți. Spre deosebire de noi, care nu știm unde ne întoarcem din molimă. Dar putem păstra modelele seninătății oferite de Boccaccio.

ZENOB

Zenob face parte din grupul "Perucile verzi”.

ScriitoriOpiniiCarteVizualConfesiuniPagina de literaturăIdeiInvitații lui ZenobNoua literaturăConvorbiri cosmopoliteGrand Slam PoeticIstorii subiectiveDebutArhivă

Radu Vancu despre Caragiale

Cartea săptămânii

Domnișoara Christina​

de Mircea Eliade

Recomandată de

Cristina Nemerovschi

Editura Cartex

Dumitru ȚEPENEAG

la Radio Trafika Europe

Premieră: Sunday 17 May 2020, 1:00pm EDT in New York = 10am in California = 6pm in London = 7pm in Switzerland (and Paris and Berlin) = 8pm in Istanbul (etc.)

Recomandări 8M

Anul BEETHOVEN

Se poate cumpăra de aci

CRONICHETE & PREZENTĂRI

,,O carte ambițioasă, amplă ca structură narativă (…) Portretul puternic și pătrunzător al unei femei mutilate de frica de-a privi înapoi.” spune The Washington Post despre Little Gods, romanul de debut al autoarei Meng Jing. Publicată de Custom House, la începuturile acestui an, cartea a fost întâmpinată cu recenzii favorabile. Traducerea în limba română va stârni, cu siguranță, interesul publicului amator de Literatură Young Adult.

Sandra OPRESCU

Cartea Oanei Boșca-Mălin este primul volum dintr-un tratat destinat italieniștilor, o scriere academică, scrisă cu pasiune evidentă pentru epic. Erudită, încântătoare ca stil și… poate fi găsită și și în format electronic - o carte care pare scrisă pentru mine!

e de aici: Humanitas

Doina RUȘTI

Edituri mici, cărți importante

De la „madlene contrafăcute” la mineralizarea trecutului, cartea lui Andi Mihalache construiește un culoar mozaicat, care găzduiește, în diverse firide, idei despre timp și semne ale acomodării noastre cu ele. Reflecția autorului, dublată de o stilistică rar întâlnită la un istoric, ne arată că patrimoniul biografic stă sub semnul unei permanente întrebări: de unde începe memoria fiecăruia dintre noi?

Cluj-Napoca, Argonaut, col. „Anima Mundi”, 2019.

Cristina BOGDAN

Paul Auster: 4321, Grupul Editorial ART

Mă voi opri la portretul Danei Rosenbloom, memorabil prin forța sintetică și multiplele clivaje simbolice. Colega de liceu a lui Ferguson este brunetă, cu o vâlvătaie de păr, reunind paradoxal cumințenia și pasiunea. În portretul ei se află criptată întreaga istorie a evreilor, de la exotismul de tip german, la romantismul cu țigănci picante și la moștenirile est-europene, ale căror rădăcini se pierd în Orient. Făcut aproape dintr-o răsuflare, dintr-o frază amplă, care îți irigă creierul, portretul capătă pe parcurs sensul unui panegiric (cu un mic sertar, în care cineva și-a depozitat scuzele). Se lasă iubit de ea, știind că n-o va iubi niciodată, flatat de iubirea ei, sedus de importanța sexului animalic.

Doina RUȘTI

Câte chipuri poate avea moartea în imaginarul tradițional românesc și cât de bogat este corpusul cultural invocabil în această privință? Astrid Cambose stabilește conexiuni pertinente între ritualuri cu caracter funerar, texte folclorice, cărți populare, iconografia religioasă și poveștile lui Ion Creangă – toate plasate pe o hartă culturală, în care practici, cuvinte, reprezentări dau culoare unei lumi vechi, ce iese la suprafață de fiecare dată când medităm asupra trecerii către cealaltă grădină.

Cluj-Napoca, Argonaut, col. „Anima Mundi”, 2019.

Cristina BOGDAN

Antologie de versuri, la Ed. Paralela45

………………………………………………………….

După ce ți-am tras clopo-

o’toole la Gala Gopo,

îmi spui că deja Moro-

menții 2 de o oră

și cincizeci de minute

să-ți facă fusta cute,

ca mine, dar cu Iurie

Dadarie de furie.

Adrian BODNARU - Poem

Mihai ENE și Oana Băluică, într-o zi normală, la Universitatea din Craiova

Cărți de succes

Un fragment - în nr 3 al revistei OPTm

Apărută la Humanitas, mai, 2020

Grupul Editorial ART:

Faimosul roman Povestea Slujitoarei a primit Premiul Governor General și trofeul Arthur C. Clarke. Serialul cu același nume, realizat de HBO, s-a bucurat de un imens succes. Recent apărut în românește și continuarea poveștii: Testamentele, o carte mult așteptată, semnată de Margaret Atwood (Booker Prize). Mai multe aici.

Inscrierile pentru Conferința de Antropologie Urbană, ed a 6-a, - se prelungesc până pe 15 iunie. Mai multe informații, pe pagina conferinței,Muzeul Municipiului București (Palatul Suțu).

Proză scurtă, de calitate, la Paralela 45

EDITURA UNIVERS

ARE CELE MAI MARI REDUCERI

O carte de poeme, de care nu te mai POȚI DESPĂRȚI.

Copyright © optmotive.ro

Echipa