Poeme

și la revedere

goodbye pasăre care te-ai izbit în geam

goodbye milimetru în plus de gârbo

ciao aripioare colorate la care am ținut

emergente din răcitura indiferenței

pupsi furie în casă

de cea mai înaltă puritate furie

goodbye noroi al urmelor

pe coridorul personal

noroi încărcat emoțional goodbye

stroboscopie

nostalgizat de fortificații

armuri și formațiuni de luptă

munca agentului epidemic

în rândul armatelor

capătă coloratură onestă

după înduioșarea hedonistă

și cheful gigantic

orfani între patru pereți

cu fețe vopsite negru

albul ochilor

apare și dispare

flutură steaguri purpuriu închis

ceva la fel de puternic

un transformator proaspăt vopsit

alb cu jaluzele albastre

lângă un zarzăr în floare

viața gata să erupă

sub solzii babilonici

oameni prinși de vertij

îndepărtându-se încet

în ocheanul întors

ceva la fel de dureros

pasul mecanic

spre marele colaps

revolta sub semnul entropiei

steaguri purpuriu închis

forțele de coeziune

și perturbatoarele

We all live in a russian submarine

Lumina reflectată de părțile strălucitoare

ale mașinilor și clădirilor pe calcane.

Pătratului de lumină care apare

deasupra frigiderului după-amiaza

îi spun domnul viteză.

În general lumina,

senzația că nu te atinge suficient.

Afară, doi ninja adolescenți

atacă, zbiară și înjură.

Se umflă mușchii în ei ca orezul.

Păsări obosite, cu burți melancolice,

îi privesc de lângă puii lor.

Spațiul în care trăiesc îmi trezește

sentimente ambivalente.

We all live in a russian submarine.

Mă antrenez să devin mai moale

în calea undelor gravitaționale.

retractil/ repetitiv

să întâlnesc oameni

mă mai gândesc

împovărați de semnele locului

experiența desenează relief pe piele

să întâlnesc oameni

să ghicesc din stropi de salivă

împroșcați în momente de entuziasm

dezechilibrele PH

și cronobiologia crepusculară

să întâlnesc oameni

diagramele fericirii

și mulajele lor dentare în culori pastel

să întâlnesc un om și apoi altul și apoi altul

repetiția e mama repetiției

să întâlnesc oameni după această

pauză impusă

sensibil ca un opărit

la cea mai mică mustăceală

hm

Andrei DÓSA

Poet, prozator și traducător, născut la Brașov (în 1985), Andrei s-a remarcat prin volumele de poezie Când va veni ceea ce este desăvârșit (2011), American Experience (2013), Nada (2015), Adevăratul băiat de aur (2017). În anul 2017 a fost unul dintre cei zece scriitori incluși în programul New European Voices, coordonat de platforma Literature Across Frontiers. Romanul Ierbar (2018) s-a bucurat de succes, fiind reeditat. Este redactor la Poesis International.

NOUA LITERATURĂ

Serenela GHIȚEANU scrie cronică de carte și studii academice, dar și proză scurtă. Povestirile sale aduc o perspectivă accentuat feminină, cu atmosferă stranie și cu personaje prinse într-un joc mai mult de de idei, decât de situații. Cult, cu trimiteri subtile la proza europeană, scrisul ei pare o invitație la lectură și la observație.

Doina RUȘTI

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Manasse​

de Ronetti ROMAN

Recomandată de Ștefan FIRICĂ

​SCRIBD

PREZENTĂRI & CRONICHETE

Eduardo Mendoza – El rey recibe (Regele primește)

Barcelona, 1968: Rufo Batalla (luptă, în limba spaniolă) este un jurnalist începător și prima lui sarcină este să scrie despre nunta unui prinț aflat in exil. Ajunge la New York și știe că vrea să facă ceva extraordinar, doar e New York, nu orice loc. Asistă la fenomenele sociale din anii ’70, ca feminismul, mișcarea gay, deriva culturală, și scrie despre ele toate. Cartea lui Mendoza face parte din trilogia Las tres leyes del moviemiento (Cele trei legi ale mișcării) și reunește personaje reale și imaginare. Ce a vrut scriitorul cu acest volum? Să-și scrie parte din memorii, dar nu într-o formă clasică, ca să nu se plictisească el însuși, așa că l-a găsit pe Rufo Batalla să se lupte pentru el. Lui Mendoza i-au fost traduse în limba română: Mauricio sau alegerile locale, Labirintul măslinelor, Misterul criptei vrăjite, Peripețiile coafezului și Orașul minunilor.

Alexandra NICULESCU

Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR

Cartea lui Bogdan Tănase constituie o analiză asupra literaturii din anii de vârf ai comunismului, scrisă cu o detașare intelectuală, rareori întâlnită în investigarea acestui subiect. De la “habitatul” totalitarist, la tezele din iunie și apoi la consecințele lor, reflectate în realismul socialist, Reconstituirile lui Bogdan Tănase aduc o imagine sintetică asupra unui fenomen ilustrat de multe și în varii etape, opere, manifestări. Anii 70 au constituit din punctul său de vedere un "nod istoric", generat de iluzoria libertate adusă de anul 1968, dar care a creat un curent subversiv important, manifestat cu precădere în proza scurtă de factură realistă. De la subterfugiile generaționiste ale anilor 70, existențial, protestul devine camelonic prin textualismul optzecist.

O carte bine și documentat scrisă, într-un stil concentrat și elegant.

Doina RUȘTI

AVANPREMIERĂ

„A venit o dată la mine la o trecere de pietoni, s-a apropiat și m-a privit cu o curiozitate infinită în ochii alungiți, migdalați, de tătar. Nu i-am spus nimic și ne-am revăzut peste o vreme la o petrecere de ziariști, a venit iar la mine și a început să plângă."

mai mult

Anca EFTENIE recomandă

LITERA

Păsări obosite, cu burți melancolice,

îi privesc de lângă puii lor.

Andrei Dósa

ÎN NUMĂRUL ACESTA SEMNEAZĂ

Liviu Szoke recomandă

CORINT

Concurs

Participarea la concurs se face prin completarea unui FORMULAR DE ÎNSCRIERE aici. 

Vă rugăm să citiți condițiile de participare în Regulamentul Oficial, pe blogul Arthur aici.

Un misterios șir de crime în Philadelphia, suspans, emoție.

LITERA

BOTANICA

lui Sim. Fl Marian

Anul BEETHOVEN

Copyright © optmotive.ro