Revistă print și online

Autodenunț

O știre a unei "tragedii" din lumea artei mă îndeamnă la autodenunț. Recent, mai precis, în luna februarie a acestui an, scriitoarea mexicană Avelina Lésper a distrus involuntar o instalație (creată în 2018) a unui artist conațional, Gabriel Rico, chiar în timpul unui târg de artă contemporană. Instalația cu pricina cuprinde bucăți de sticlă, o piatră, o minge de fotbal și diverse alte obiecte "profund" încărcate estetic. Lésper nu s-a arătat deloc devastată de accident, ba chiar a avut tăria să marșeze cu cinism:

"A fost ca și cum opera a simțit ceea ce gândeam despre ea".

Din păcate, nu s-a consemnat și reacția bietului Rico la această cavalcadă de tartuferii.

Profit, așadar, de această ocazie pentru a face o mărturisire legată de un accident pe care l-am produs eu însumi, anticipând oarecum maniera lui Lésper. Aflat în Germania ca modest Gastdozent, în vara anului 2012, am început să vizitez muzeele din Berlin, pe unele din curiozitate autentică - Käthe-Kollwitz-Museum sau Ramones Museum - pe altele însă din pur snobism, ca Alte Nationalgalerie sau Bode Museum.

Ritualul era invariabil: luam prânzul într-un mic local vietnamez sau indonezian, beam o cafea la o kneipe, apoi îmi făceam siesta deplasându-mi trupul afânat de gust prin săli de expoziție cu spații de odihnă generoase. Spre final, i-a venit și rândul periferiei burgheze Dahlem, plină de case luxoase, flancate de peluze bine tunse, unde se găsește Museum für Asiatische Kunst.

Într-una dintre sălile austere ale instituției, se afla expusă, la loc de mare cinste, lucrarea lui Ai Weiwei, Teahouse, creată în 2009.

Precum se poate observa și din fotografia atașată acestui articol, instalația este compusă din blocuri și frunze de ceai pu'er, menite să imite un adăpost perfect natural. Înălțimea proprie (1.91 m.) și echilibrul instabil pe care mi l-au imprimat încălțările nepotrivite (sunt fudul la haine) m-au făcut să pășesc greșit și să trasez, în cădere, o altă cărare printre frunzele de ceai decât cea gândită de artistul chinez.

De atunci, aștept cu înfrigurare o amendă pe care Moirele, imune la farmecul lui Ai Weiwei, au avut amabilitatea de a o rătăci constant.

Cătălin GHIȚĂ

Prof. univ. dr. hab. la Facultatea de Litere a Universității din Craiova, coordonator de doctorate, membru al BARS (British Association for Romantic Studies), Cătălin a publicat și editat peste 20 de volume, apărute în țară și în străinătate. Membru PEN, USR.