Poeme

un minut e prea puțin

ce ar trebui să fac când mă dor toate

după o zi de muncă

iau forfecuța și îmi tai cuticulele

și apoi îmi las degetele să se odihnească

pe marginea chiuvetei

a mai trecut o zi cu sudoarea

care te adoarme la prânz

în această seară îmi dau un răgaz

unul mic

să-mi relaxeze cordul

și mușchii faciali

care sădesc câte-un rid

- sunt riduri de expresie – spune mereu sora mea

sau alte tertipuri ale timpului

apelurile de la mama îmi întețesc

țiuitul din urechi

un minut am fost ușurat

ca o pungă de chipsuri

luată de vânt din container

un minut am simțit o fericire compactă

un minut e prea puțin

enervant de puțin

zâmbitul e o durere de cap

și nu trece cu ibuprofen.

picnic

mi-ai spus să îți privesc cearcănele

și apoi să mă uit la ale mele

ai contat pe mine să fac acest lucru minuscul

și eu nu l-am făcut

mai bine trăiesc privindu-te într-un carusel

cu priveliștea peste oraș

inimile noastre amețite și claustrofobe

refuză să se mai holbeze

una în plinul alteia

e un fel de limbaj greu de învățat

sau de scăpat din pahar pe fețe de masă imaculate

saliva circulă deasupra și dedesuptul limbii

ca un ascensor vechi

iar imaginile așteaptă,

întinse pe sârmă,

să se developeze

una câte una

aș vrea ca inima mea să aibă alzheimer

să uite să developeze amintiri

și poze cu noi respirând aer vintage

împletiți cu fâșiile coșului de rafie

umpluți de brânzeturi și pâine integrală.

UMAN

CUVÂNT ÎNAINTE

strângerile de mână îmi arată că

nu doar cu zale poți crea un lanț

peste suprafețe plane

I

dacă ai lua câte-un om,

din casa lui,

din spațiul lui personal

să îl surprinzi la masă și

să îl tragi de mâneca pielii către lanțul uman

el o să-și pună resturi rămase în mijlocul farfuriei

să nu uite drumul înapoi

II

apoi dacă,

după o perioadă

te duci și vezi

că din mânecă,

acum sunt tot atâtea fâșii

cât sunt și la cealaltă mână

într-o dezamăgire violentă

te muți cu tot cu brâul uman

spre un cămin fără obiecte tăioase

III

acolo, mâinile sunt aspre

ți-ai dat seama că din țevi

nu curge pic de apă,

iar hidrantele sunt locuri de sprijinit

așa că las cureaua mobilă să curgă

peste hidrant

într-o cascadă de zale umblătoare

SFÂRȘIT

încrucișate

brațele au obosit să întrebe din ușă în ușă

de materie vie

fibrilațiile au sorbit din fruntea tuturor

litre de voaluri bej

iar noi, drojdiți și goi în frunte

pornim egal

ca pe un front imaginar

către capătul lanțului

să ne găsim familiile cu acadele în obraji

suspinând

femei și bărbați

cu fragi și zale în mână

cu fii și fiice dospiți de sudoare

cu genunchii dezveliți în sandale de plută

un plasture pe glanda lacrimală

a suprasaturat sfârșitul tristeții

iar oamenii au fost din nou umani.

Denis PRODEA

Denis a primit recent Premiul I la Concursul Național "Octavian Goga”, pentru poezie, și este autorul filmului documentar Fix în ziua mea de naștere (Festivalul Astra, 2019). Tocmai și-a terminat liceul și se îndreaptă spre Litere.

Noua Literatură

Diana NECHIT scrie o literatură-hibrid, situată între poem și proză confesivă, texte suținute emoțional, experimente în spațiul complex al empatiei. Convinsă că ficțiunea are nevoie de schimbare, admiratoare deopotrivă a avangardei și a valorilor clasice, Diana aduce o solidă cultură naratologică și experiențe insolite, dintr-o copilărie petrecută în Congo. În ciuda imageriei care te contaminează prin insolit, la baza scrisului se află narațiunea. Puțini scriitori păstrează de la un capăt la altul scopul epic, legătura emoțională cu ceea ce numeam odată firul poveștii, iar Diana se află printre aceștia. Povestea, alcătuită din secvențe de poem, nu se îndepărtează nicio clipă de schema universală, a amintirilor despre copilărie, nu se pierde în exoticul artificios, nu trădează ideea de întoarcere în trecut, de reconstrucție epică.

Fragmentul publicat aici e un decupaj, un epos compozit, alcătuit din secvențe preponderent vizuale, care se leagă pe un tipar fidel rememorării și selectivității ei subiective.

Doina RUȘTI

Bogdan Tănase despre antologia lui Freeman

Cartea săptămânii

Cele mai bună texte noi despre California

o antologie de Freeman

Recomandată de

Bogdan TĂNASE

Black Button Books

N O U T Ă Ț I

Gala Premiilor GOPO va avea loc pe 29 iunie, la Verde Stop Arena

Detalii

Gala poate fi urmărită pe: Website: https://premiilegopo.ro/

Dar și pe paginile dedicate Premiilor Gopo, pe Facebook, Instagram sau YouTube

Radu Cosașu

Nominalizat la GOPO, alături de Cristina Ionescu

OPT motive - partener media, la Gopo

Touch Me Not - 9 nominalizări la GOPO(Gabi Suciu)

Lars von Trier. Un Dante al ecranului? - o cronică de Andrei Bulboacă

Prezentări & Cronichete

Javier Montes - Luz del Fuego (Lumină de foc)

Să spun drept, eu n-am auzit de Javier Montes (n. Madrid, 1976), până azi, deși a mai scris: The Hotel Life, After Henry James, Naufragiați în Rio, Partea a doua și Penultimii, dar noua lui carte e despre Dora Vivacqua, braziliancă revoluționară din anii ‘50, pionieră a nudismului, dansatoare, fondatoarea unui partid politic, candidată la președinția Braziliei, iubitoare de șerpi și autoare de romane moderne, deci o personalitate efervescentă. Montes susține că n-a fost niciun efort să se pună în pielea Dorei, pentru că el „este și vrea să fie foarte femeie”. Cartea este un quest detectivesc și o evocare a celei care și-a luat numele de Luz del Fuego după numele unei mărci de ruj. Ea a înființat primul club naturist din America Latină pe plaja Ilha do Sol (Insula soarelui), unde lumea intra complet dezbrăcată, chiar și politicienii și actorii celebri, ca Errol Flynn sau Elizabeth Taylor (sau așa circulă legenda, care mai susură și că Jayne Mansfield nu i-a convins să intre doar topless). Brazilia este prezentată ca o țară bipolară, oscilând mereu între dorința de modernitate și impulsurile reacționare.

Alexandra NICULESCU

În numărul acesta semnează

Recomandări OPTm

Văd, văd o mie de maimuțe
privind prin sticla care mă separă de tine

(Ben MAZER , în traducerea lui Dan SOCIU)

Cronică de Anca Eftenie

BOTANICA

lui Sim. Fl Marian

Noutăți

Anul BEETHOVEN

BESTSELLER

Inscrierile pentru Conferința de Antropologie Urbană, ed a 6-a,

- se prelungesc până pe 1 iulie. Mai multe informații, pe pagina conferinței, Muzeul Municipiului București (Palatul Suțu)

EDITURA UNIVERS

ARE CELE MAI MARI REDUCERI

Copyright © optmotive.ro