Revistă print și online
Andrei Crețulescu produce filme și dansează Charleston. În plus, mai este și director. El nu calcă pe noul val, ci pe valul recent, însoțit de toți spiridușii cinema-ului, din ultimii 30 de ani. Bineînțeles, ne-am întâlnit numai în interiorul unui film, unde-am mâncat prăjituri împreună. Păi, bine, măi, Zenob, mi-a spus el, de-aia te-am invitat aici, ca să-mi mănânci recuzita? De-aici mi-am dat seama că are autoritate și ochii ațintiți asupra întregii povești. Dar e și frumușel, drept să vă spun, ar putea să mai bage capul în vreunul din filmele lui. Pe deasupra, are niște prieteni, tot unul și-unul – de la Rodica Lazăr, la Șerban Pavlu și Andi Vasluianu, ca să zic doar trei nume. Din acest motiv, nu trăiește într-o casă normală, ci într-o video-cameră, unde, recent, a apărut și-un bebeluș, care deja repetă pentru noul film al tatălui său.
Dragă Andrei, se aude prin târg că la naștere ai fi primit niște ochelari vrăjiți: cum ți-i pui, imediat se și schimbă lumea. E adevărat? Iar dacă nu, cum/ce vezi tu?
Dacă se aude e musai să fie adevărat, nu? I-am pus și i-am scos de atâtea ori că se șubreziseră... Acum șapte ani le-am schimbat ramele și-i purtam extrem de țanțoș. Pe urmă i-am rătăcit, dar i-am regăsit, heureusement, la începutul acestui an, mai exact acum cinci luni. Ca să fiu sigur că nu-i mai pierd i-am făcut cadou. Grozavă idee.
Cea mai vie amintire referitoare la ei se leagă de Charleston. După ce-am scris povestea, obișnuiam să umblu cu ochelarii ăștia pe nas și nu reușeam să vad personajul. Mai mult, chiar auzeam în jurul meu pomenindu-se despre Șerban Pavlu, dar nu reușeam să-l văd. Până într-o zi, când mi-am scos ochelarii! Și-atunci am dat cu ochii de Șerban, care părea destul de potrivit. Am stat la un vin, i-am dat scenariul și i-am spus: uite mi-aș dori să joci tu. Inițial părea înfricoșat de rol, dar, la un moment dat, și-a pus ochelarii mei și-așa a intrat în Charleston.
Cu ce personaj (dintre personajele tale) ai avea încredere să-ți lași bebelușul pentru o oră?
Cu blonda răzbunătoare jucată de Rodica Lazăr în Ramona, fără discuție. Și chiar mai mult de o oră – ar avea multe să-și spună… Am scris Ramona pentru Rodica Lazăr, pentru ideea noastră comună de-a face un film fără dialog. Există prin urmare între noi o poveste bazată pe încredere. Multă lume spunea atunci că forța filmelor mele stă în dialog, ceea ce era descurajant. Însă Rodica a crezut în această idee, iar încrederea asta i-a adus alături pe alți prieteni – Adi Vasluianu, Dorian Boguță, Șerban Pavlu. Și-așa am ajuns la Cannes, ne-am bucurat de succes, iar toate astea mă îndreptățesc să-mi las copilul cu un personaj clădit pe încredere: Ramona.
Ce părere ai despre pălării?
Aș fi tentat să zic că n-am nici o opinie whatsoever... Pălăria poate fi un statement, dar nu pentru mine. Cred că ne-am întâlnit la momentul nepotrivit ca să putem lega o prietenie. În timpul filmărilor port o șapcă, pe care o consider un obiect funcțional. O singură dată am purtat o pălărie pescărească. Și atât.
De admirat, însă… am admirat pălăriile din filme, de-a lungul anilor, cu toate că nu-mi par teribil de practice. Nu mi-e nimeni atât de antipatic încât să-i fac un asemenea cadou, dar mă gândesc cu drag la un personaj care-și construise întreaga imagine în jurul unui asemenea accesoriu. Regizor era dumnealui, Jean-Pierre Melville se numea, iar Stetson era pălăria pe care îmi place să cred că nu și-o scotea nici la masă. A propos – dacă se întâmplă cumva să nu-i fi văzut filmul din 1969, care se numește L'armée des ombres... , nici că se putea moment mai prielnic.
Zenob face parte din grupul "Perucile verzi".