OPTm
nr. 86

Mihai Ignat

am băut 

pe cerul gol 

în timp ce femeia învelită în celofan 

se derula pe sine 

dezordinea de dimineață 

un deget pe rană 

seri zimțuite 

cine sînt ei să-mi spună 

„n-ai să exiști 

într-o ramă”

silă 

da, silă 

și poemul care escaladează 

întunericul 

***

mă trag în jos 

toate mîinile alea 

ele cred că vreau să scap 

mă ajută în sens invers 

dar eu chiar nu mă împotrivesc 

mîinile alea calde 

ca niște guri 

doar că nu 

mușcă 

nu am nici o idee 

și voi începe să plîng 

trebuie să asigur aparențele 

unei sănătoase vieți 

emoționale 

cobor pe funia celor mai nerușinate dorințe 

am văzut femeia 

colaterală 

mestec razele soarelui 

carnea grasă îmi umple 

viața 

pereții ascund țevi, 

țevile ne ascund opusul vitejiilor 

nimeni nu vrea să fie obscur 

și totul e la persoana întîi 

inclusiv minutul 

de reculegere 

***

în ceva cred 

dar nu în ceva frumos 

aproape nimeni 

nu vrea să fie 

unde este 

sfîrșituri 

nu neapărat profunde 

încep să am sentimente 

mă întorc spre mine 

colosal de încet 

mă comprim 

ca o stea 

neutronică 

știu, sînt doar moloz 

totul e strălucitor 

de banal 

luna îmi suge 

măduva spinării 

(din volumul Forme de apus, în curs de apariție)

Mihai IGNAT, poet și dramaturg de succes, se prezintă astfel:

La 33 de ani am scris cea mai de succes carte de poezie a mea: Klein spuse. A fost singura mea carte pusă în circulație fără coperte, fără ISBN și fără rușine. 
Tot la 33 de ani am câștigat concursul de poezie erotică al revistei „Vatra” de la Târgu Mureș, obținând titlul de Amantul anului 2000. Rezultatul: am trezit interesul unui proxenet din Brașov. 

http://www.mihaiignat.ro

ARGUMENT: Pentru că în 2020, avem active generații care au publicat poezie în anii ’60, ’70, ’80, ’90, 2000, 2010 și care continuă să publice în cărți și în reviste (pe hârtie sau online). Adunăm momente actuale ale acestor generații și le transformăm în file de Grand Slam Poetic.

Andrei ZBÎRNEA

Jurnalist și scriitor, Andrei a publicat în special poezie, printre volumele sale numărându-se: Rock în Praga (2011), #kazim (contemporani cu primăvara arabă) -2014, Turneul Celor Cinci Națiuni (2017), [Pink Pong] (împreună cu poetul danez Claus Ankersen), volumul trilingv (română-engleză-daneză) - 2019. Totodată este prezent în numeroase antologii și publicații.

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)

PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Creionul de tâmplărie

de Mircea CĂRTĂRESCU

Recomandată de Bogdan TĂNASE

Humanitas

 

 

 

 

Radio Trafika Europe

Literatură europeană, la New York

 

 

 

PREZENTĂRI & CRONICHETE

José Luis Olaizola – La leyenda de Luis Candelas

Luis Candelas este banditul cel mai faimos din Spania, care fură de la bogați, dar nu dă nimic săracilor, ci cheltuie totul, în special pe băutură și pe femei. Așa spune legenda. Pe atunci (1804-1837), cartierul Lavapiés nu era al hipsterilor, ci al celor cu briceag la cingătoare. Candelas era maestru al deghizărilor, apărea la petreceri, se prezenta ca fiind din înalta societate, distrăgea atenția și, între timp, banda lui jefuia tot ce se putea.

Olaizola (n. 1927), scriitor, critic de film, a fost recompensat cu Premiul Planeta (1983) pentru La guerra del general Escobar. Conduce, la 92 de ani, un ONG care luptă împotriva prostituției infantile în Thailanda.

Alexandra NICULESCU

 

 

Biblia după Borges. Literatură și texte sacre

Conferințele și eseurile cardinalului Gianfranco RAVASI (cărturar subțire și prefect al Bibliotecii ambroziene din Milano timp de aproape două decenii), publicate în Italia, în intervalul cuprins între 2005 și 2018, confirmă atenția lui constantă pentru arta cuvântului și virtuțile hermeneutului biblic. 

Structura tripartită a volumului imaginează o călătorie în teritoriile care surprind înlănțuirile dintre tăcere și cuvânt, privind anumite fragmente biblice ca pe forme ale unei transparențe diafanice, meditează la maladiile existenței, într-o manieră care ne invită să ne amintim de textul lui Constantin Noica (pe care cardinalul îl citise în italiană), și propune o survolare a arhitecturii atât de diverse și de sofisticate a operei lui Borges, din perspectiva unui cititor împătimit de scrierile sale. 

Peste toate se așterne țesătura diafană a vocabulelor care descind din Biblie și sunt tâlcuite pentru contemporani, ca un fel de hrană menită să întrețină sufletul, deși cardinalul știe, chiar mai bine decât cititorii săi, că întotdeauna „cuvântul sacru cel mai însemnat trebuie să fie lăsat în tăcere”.

Editura Polirom, 2019. Traducere de Miruna și Bogdan Tătaru-Cazaban.

 

Cristina BOGDAN

 

ÎN CURÂND

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RAMONA de Andrei Crețulescu

 

 

 

ÎN NUMĂRUL ACESTA SEMNEAZĂ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recomandări OPTm

 

 

 

 

 

 

 

 

BOTANICA

lui Sim. Fl Marian

 

 

 

 

 

 

 

Anul BEETHOVEN

 

 

 

 

 

Copyright © optmotive.ro