O paranteză a viețuirii digitale
Ne înstrăinăm la început
ca porumbeii care zboară flușturatici
când paznicul aruncă fărâmele de pâine uscată
pe jos, lângă barieră.
mai mulți locuitori vin să-i aducă paznicului
felii verde petrol de la putregai
sau macaroane întărite ori margini de pizza.
nu mai vorbim unii cu alții decât prin computer,
nu mai dăm telefoane, doar niște sms-uri concise
(e prea multă energie de consumat pentru prietenie) ,
pe chat e cel mai ușor să trăiești,
prescurtezi cuvintele potrivite în imperiul Fast Food,
arunci emoticoanele cu fărașul
(într-o paranteză a viețuirii digitale)
și gata, porumbeii pot să uguie cât vor,
inima e doar o poveste,
o istorie a lumii once upon a time.
vagabonzii sunt de-acum o utopie.
Plastilină
Limba română e un stânjenel
care își scutură praful portocaliu
pe cămășile bărbaților și femeilor
(ele au multe fuste cu ierburi, de fapt).
Aș fi vrut să fac o rășină din ea,
să o pot mistui cu mâinile
ca pe o plastilină.
Aș fi vrut să fie o păcură dintr-un vapor eșuat
cu care să molipsesc apa oceanelor.
Nu e singura limbă în care scriu,
dar e singura în care voi putea muri fără regrete.
Ruxandra CESEREANU
Ruxandra Cesereanu este poetă, prozatoare, eseistă. A publicat 9 cărți de poezie, între care Oceanul Schizoidian (1998, 2006), Veneția cu vene violete. Scrisorile unei curtezane (2002, 2017), Kore-Persefona (2004), Coma (2008), California (pe Someș) – 2014, Scrisoare către un prieten și înapoi către țară (2018, 2019). A publicat 2 cărți experimentale de poezie împreună cu Andrei Codrescu (Submarinul iertat, 2007) și Marius Conkan (Ținutul Celălalt, 2011). A publicat 7 cărți de proză, între care: Tricephalos (2002, 2010), Nebulon (2005), Angelus (2010), Un singur cer deasupra lor (2013, 2015). 10 din cărțile ei de poezie și proză au fost traduse în engleză, italiană, maghiară și bulgară. A publicat 8 cărți de eseu și studii de mentalitate. Ruxandra Cesereanu face parte din stafful Phantasma – Centrul de Cercetare a Imaginarului din Cluj, în cadrul căruia organizează ateliere și tabere de scriere creatoare. Este redactor-șef la revista de cultură Steaua și profesor în cadrul Departamentului de Literatură Comparată, la Facultatea de Litere din Cluj, unde predă cursuri despre tragedia greacă, Shakespeare, mitul lui Don Juan, Ibsen, Cehov, poezie modernă și postmodernă (de la Baudelaire la Ginsberg), literatură și totalitarism, imaginar cinematografic.
Credem în imagine și de aceea nu ilustrăm textele de literatură, ci le personalizăm cu secvențe din viața scriitorului, cu poze de la lansări sau de la alte evenimente care făceau până nu demult parte din viața noastră normală. Creatorul de ficțiune este un om viu, mai important decât relația simbolică din mintea unui ilustrator.
Cu o scriitură matură, observațională și epurată de artificii, Emilia TOMA a ales registrul confesiunii clasice și un narator masculin. Începutul romanului Terapie pentru o cauză pierdută promite o biografie complicată și o poveste păstrată multă vreme.
Doina RUȘTI
Oamenii Epocii Fanariote. Chipuri din bisericile Țării Românești și Moldovei de Tudor Dinu.
Humanitas, 2018
Carte recomandată de Cristina BOGDAN
Biblioteca de Proză Contemporană. LITERA
Litera Mov, Cultura în direct: Doina Ruști & Cristina Bogdan
Editura Muzeul Literaturii Române, 2020
Polirom, 2020
BookLand renovează școli din mediul rural
Bani negri (pentru zile albe). Un serial HBO, semnat de Daniel Sandu.
În fiecare an apar șapte mii de filme în lume, dar cel pe care îl faci tu trebuie să aibă ceva inedit. (Daniel Sandu)
Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR
Copyright © optmotive.ro