OPTm
nr. 81

Cărți băgate în seamă

Câteodată mă întreb dacă literatura a dat toate marile titluri posibile și dacă se mai pot găsi surse pentru a scrie romane. Cărțile pe care le prezint astăzi sunt extrem de diferite una de cealaltă și mi-au demonstrat încă o dată că aproape orice amintire sau experiență are tot dreptul să devină subiectul unei cărți. Inclusiv conturile pe care activăm în mediul online...

Rețele de socializare sunt mai mult decât atât. În alte timpuri, demodate poate, oamenii ieșeau în lume participând la baluri, unde toată lumea spiona pe cineva. Acum postăm pe diferite conturi și profiluri cele mai de soi fapte ale noastre. Ședințele de bârfe nu mai au loc în foaier, ci pe messenger sau în cadrul festiv al unui apel telefonic.

Romanul Instagrammable, de Éliette Abécassis, publicat la Editura Grasset, ne amintește de celebrul roman Liaisons dangereuses. Scriitoarea își propune să depene câteva dintre ițele generațiilor de la începutul mileniului, care nu cunosc lumea fără a avea un smart phone și s-au avântat în zbor periculos pe banalul Instagram.

Sacha, Solal, Lou, Léo și Jade simt că rețelele de socializare le vor oferi ceea ce nu găsesc în preajma adulților. Cartea a apărut în martie, 2021.

Dacă aveți impresia că asasinatele și crimele au fost epuizate, vă înșelați. Așa acum am pățit și eu având impresia că Hercule Poirot e cel mai prolific detectiv. În luna aprilie, Penguin a publicat un roman care le aduce cititorilor o Londră a începutului de secol XIX, terorizată de un om pe care nimeni nu îl cunoaște...

What the Devil Knows vine cu povestea unui criminal pe care toată lumea îl credea mort. Întemnițat a fost un om nevinovat, iar după sinuciderea sa, nimeni nu se aștepta ca detectivul cazului să fie omorât în același fel precum fuseseră ucise două familii întregi în anul 1811.

Romanul face parte din seria Sebastian St. Cyr Mystery, alături de titluri precum Who Speaks for the Damned, Why Kill the Innocent și altele cu titluri la fel de captivante. Și el e cad, a apărut în aprilie, 2021.

Câștigător al Premiului Faulkner pentru Ficțiune în 2020, Sea Monsters: a novel de Chloe Aridjis ne spune povestea unei adolescente pe nume Luisa care nu se mai întoarce acasă, ci încearcă să prindă urma unor pitici ucrainieni în Mexicul anilor ’80. Tatăl ei o caută, în vreme ce ea se stabilește pe o plajă din Oaxaca. Narațiunea capătă accente hipnotice și se transformă într-o serie de rituri de trecere pentru această adolescentă debusolată. Luisa dorește să întâlească pe cineva care „îi va promite, în ciuda tuturor, să rămână un mister”.

La Simon & Schuster a apărut o carte care sondează prietenia și forța ascunsă a secretelor. The End of the Day, semnat de Bill Clegg, povestește despre liniștea pe care o poate aduce iertarea. Forța acestui roman stă în puterea personajelor de a pune întrebări. Trecutul bântuie, chiar dacă unii încearcă să i se abstragă.

„Detaliat și cu empatie, Clegg se pricepe să descrie dedesubturile relațiilor”, spune J. Ryan Stradal despre această carte într-un articol publicat de The New York Times.

Anne Sinclair nu avea o părere prea bună despre cărțile de memorii. Cu Passé Composé (Perfectul compus), autoarea, jurnalistă de profesie, face exact ceea ce a refuzat o vreme îndelungată: să povestească despre propria copilărie, care ar fi putut-o învăța să lupte, despre bucuriile vieții și oamenii pe care i-a cunoscut.

Jurnalistă de profesie, Anne Sinclair a fost gazda uneia dintre cele mai cunoscute emisiuni a postului de televiziune TF1. Raftul ei cuprinde cărți precum My Grandfather's Gallery: A Family Memoir of Art and War, In the Shadows of Paris: The Nazi Concentration Camp That Dimmed The City of Light sau Calle La Boétie 21.

Diana Alexandra DRAGOMAN

Absolventă a Facultății de Litere din cadrul Universității din Oradea, specializarea română-franceză, Diana studiază în prezent Literatura română - Relevanțe europene, program de masterat al aceleiași facultăți. Îi place să cunoască poveștile pe care cărțile i le pot spune și crede că literatura ne ajută să înțelegem mai bine ițele istoriei.

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)

PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.

NOUA LITERATURĂ

Cine aude azi de Shenzhen, se gândește nu doar la hub-ul tehnologic ultra-avansat, ci și la Dafen, cuib straniu al artelor și al exploatării crunte, suburbie unde mai multe generații de meșteri trudesc zi și noapte să copieze capodopere ale picturii pe care patronii lor le vând, apoi, la prețuri derizorii în lumea largă. Proza Andreei Ghiță îmbină caligraficul extrem-oriental și estetismul european, amintind de voltele unui Yasushi Inoue. Totul împachetat într-o intrigă polițistă discretă, care funcționează, în final, și ca parabolă a artei.

Ștefan FIRICĂ

CARTEA SĂPTĂMÂNII

 

Roberto MERLO

LITERA

 

 

Un trailer fain, primit de la Andrei Boncea: The Protégé (produs de Lionsgate Movies), film cu substanță narativă și suspans - în premieră pentru revista OPTm.

 

 

CĂRȚI NOI

 

O carte premiată

Traducere de Oana BOȘCA MĂLIN și Cristina GOGIANU

Romanul lui Sandro Veronesi este o carte despre eroismul cotidian, scrisă cu talent și inteligență epică.

„Magistral: un cabinet de curiozități plin cu mici minunății.“

Ian McEwan

 

Recomandată de Ovidiu ȘERBAN

LITERA

 

 

Curtea-Veche

 

Mihail Sișkin la elefantFest, în dialog cu Mihaela Dedeoglu. Trad. Antoaneta Olteanu

 

 

O carte teoretică despre fragilitatea teoriilor

Institutul European

LITERA

 

 

Copyright © optmotive.ro