OPTm
nr. 75

Un spectacol tonic

N-am mai fost la teatru… de mult, n-are rost să socotesc. Zilele trecute m-am întâlnit cu Violeta Popa, elegantă, ca de obicei, cu mintea plină de Shakespeare și cu vești din TNB: Alexandru Dabija a pus în scenă D-ale carnavalului, m-a anunțat ea, dându-mi câteva amănunte care m-au și împins spre Sala Studio, la avanpremieră. Nu vă mai spun cât de mult îmi plac spectacolele care abia încep, încă nedesprinse de repetiții! Iar această versiune a comediei lui Caragiale mi-a făcut tare bine, încărcându-mă euforic, înveselindu-mi până și masca, foarte în ton cu măștile de pe scenă. 

E un spectacol tonic, derulat într-un decor rotativ, ca-n commedia dell’arte, alert, fără timpi morți, cu un joc actoricesc de-a dreptul molipsitor. Și cu un Caludiu Bleonț de zile mari, care animă totul, făcând din Crăcănel un personaj cald, insolit, credibil și memorabil. La sfârșitul spectacolului îl iei acasă, nu mai scapi de el, zile multe se amestecă în viața ta, fâlfâindu-și pletele, ieșite de sub pălăria de clovn.

Viziunea merge pe caricaturizare, edulcorată prin câteva mici efecte de conectare la spiritul caragialesc, la spectacolele anterioare, evocate subtil. În special elogiul lui Pintile (De ce trag clopotele, Mitică?) se întrevede de câteva ori.  Dar viziunea globală e proaspătă, cu un Pampon care dă cheia jocului, la începutul spectacolului, un rol tehnic, inteligent și savuros, făcut de Emilian Oprea (pe care nici nu l-am recunoscut) și susținut de toate celelalte personaje scoase dintr-un tablou, care mai amintește de caracterele clasice doar prin Mița (Irina Movilă), un fel de fanion al personajelor de gen. Jocul de echipă este impecabil, unul dintre cele mai bune personaje în linia aceasta fiind Iordache (Marius Rizea). Dar fiecare personaj aduce noutăți: Nae Girimea (Gavril Petru) pare scos din Magritte și reciclat la fabrica de păpuși Barbie, Didina se impune prin „poză” (costum, atitudine, actualizarea câtorva replici).  Iar peste toate vine impresia de carnaval, de scenă plină. Catindatul (Mihai Munteniță), ipistrații (Mihail Calotă, Ciprian Nicula), chelnerița (Rodica Ionescu) - umplu spațiul, fac atmosfera, schimbând îndeletnicirile, fiind peste tot. Deși în prim-plan se derulează acțiunea în forță, în planul secund, chelnerița se aghesmuiește și trece la aventuri galante, ipistrații vând zahăr pe băț, câinii latră, pe cer trece o barză și desigur se aude cutia muzicală, pusă la tombolă.

 Spectacolul nu epatează, nu vine cu simbolism retoric, cum ne-au învățat reprezentațiile din ultimii ani, ci cu o naturalețe necesară, așteptată. Nu lipsesc nici trimiterile la cotidian, la istoria actuală, nici jocurile de cuvinte, nici micile mesaje pentru spectatorul avizat.

E o comedie care-ți ridică moralul, conectându-te la spiritul lui Caragiale, la jocul de plăcere, la spectacolele de top ale Naționalului.

Premiera are loc săptămâna aceasta, pe 26 iunie.

vezi aici

Doina RUȘTI

Scriitoare, prozatoare, a scris trilogia fanariotă, compusă din romanele Homeric (2019), Mâța Vinerii (2017) și Manuscrisul fanariot (2015), după ce și-a căpătat consacrarea prin alte două romane: Fantoma din moară (2008) și Lizoanca la 11 ani (2009). A mai publicat: Zogru (2006), Cămașa în carouri (2010), Logodnica (2017), Omulețul roșu (2004) ș.a. Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România (pentru Fantoma din moară) și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române (pentru Lizoanca). Afilieri: USR, PEN, DACIN SARA, ACF. www.doinarusti.ro

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)

PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.

NOUA LITERATURĂ

Scriitura simplă și alertă a lui Mihai Bălăceanu, felul în care construiește trama narativă din câteva linii, ce se ramifică firesc, organic, schițarea personajelor în situații existențiale concrete și prin replicile dialogului îl recomandă ca pe un tânăr scriitor cu potențial. Povestea din poveste, amintind de o tehnică narativă veche și mereu actuală, este o modalitate de a aglutina istorii, de a insera în rama vieții unui personaj toate șirurile de euri care se reflectă în oglinda timpului deja parcurs.

Cristina BOGDAN

CĂRȚILE SĂPTĂMÂNII

Recomandate de Mihail VICTUS

Nemira; Litera

 

 

 

CĂRȚI NOI

Aventură în plină epocă renascentistă

Humanitas

 

 

Eveniment pentru cărțile românești

 

 

LITERA

 

 

 

Button Black

 

Patru anotimpuri, patru personaje - un experiment literar.

LITERA

 

VREMEA

 

UN PACHET, la preț mic

Fredrik Backman și-a început cariera de blogger plătit lucrând pentru o revistă dedicată femeilor.

ART

Copyright © optmotive.ro