Revistă print și online
m-am născut cu puţin timp înainte ca la radio
să se difuzeze trei zile și trei nopţi
concertul pentru vioară și orchestră de beethoven. mama a cumpărat discul electrecord
și l-a ascultat
până când cercul s-a făcut tot mai mic, aproape cât puricele în care se strânge o inimă slabă în faţa emoţiei;
se făcuse târziu, târziu,
iar tu
așteptai
să împlinesc vârsta potrivită.
au trecut patruzeci de ani de atunci,
acum știu că fiecare amânare nu e altceva decât respiraţie asistată.
ne-au spus:
lumina se va stinge pentru amândoi, de atunci înainte
ne vom simți protejați.
te primesc în cutia mea,
lasă-mă să mă întind cât sunt de lung în cutia ta,
ei atât or să vadă:
două păpuși făcând dragoste în vitrina frigorifică.
am crezut că dacă te spăl, te rad mai trece din vinovăție dar nu,
te-ai uitat la mine cu ochii celui care își developează pentru ultima oară filmul.
ai încredere în mine măcar acum când deja ai murit, dar nu ai realizat
încă.
mi-am zis să scriu, să scriu, până se termină foaia asta o să se întâmple ceva,
să-mi privesc tatăl cu ochii celui ce n-are încă amintiri și să-mi fie teribil de frică
exact ca atunci când nimic nu depinde de tine.
și pe hârtia asta cât ține îți cer iertare,
ai știut că nu trebuie să o îngropăm pe ea în parcela din dreapta ca să ai și tu loc.
cu tine, până la capăt în numele tău,
singurul demn să rămână în treime, mai e cineva, dar vor mai trece ani până să citească aceste rânduri.
uite, până acum nu am putut, nu am putut să scriu despre morții mei înfricoșători de buni.
și asta pentru că nu am datele necesare supraviețuirii.
dacă vrei să mă spulberi,
rupe o păpădie de la marginea drumului și suflă!
19, rue du gros caillou
pereți subțiri,
service,
atelier de dessin pour les enfants.
unul dintre ei dă cu un strat de vopsea pe fațadă.
cuvinte obscene, gânduri periculoase
fereastra de la care privesc nu se deschide.
am adormit cu harp music tibetan,
m-am trezit cu ac/dc
exact ca în acea dimineață când urma să plecăm undeva și tu ai deschis televizorul, pe mtv era iron maiden
am început să trăim viața altora
nu ne dădeam seama de ce, dumnezeule, nu eram fericiti.
eu trăiam viața tatălui tău, tu trăiai viața mea de acum,
șaisprezece ani în avans e o nimica toată
ce vedeai tu în viitor mie îmi era complet străin dragostea cu dischinezie, mai sinceră decât dragostea pentru dumnezeu.
am adunat în noi atâta ură încât trupurile ni s-au găurit
și vântul a început să fluiere prin ele
ne-am tamponat rănile cu țigări aprinse să nu se extindă infecția.
așa am început noi să trăim:
eu, tatăl tău, care te obligă să faci pipi în pat și de pe lumea cealaltă,
tu, mama mea, care mă scapă din brațe
ori de câte ori vede că mi-e bine.
Din volumul Scrâșnetul dinților, Cartier, 2021
Poet și cercetător științific la Academia Română, Șerban Axinte s-a impus în viața culturală prin numeroase colaborări la reviste literare de top, dar și prin studii substanțiale. Dintre volumele de versuri amintim: Starea balanței (1996), Pragurile Apeiron (1999), lumea ți-a ieșit așa cum ai vrut (2006, 2015), păpădia electrică ( 2012). Volumul de poeme Scrâșnetul dinților (2021) este cartea sa cea mai nouă. De asemenea este autorul unui studiu fundamental - Definițiile romanului. De la Dimitrie Cantemir la G. Călinescu (2011) - dar și al altor cărți științifice.