Sunt câteva sertare ale memoriei pe care oricând le deschizi te emoționează, mă refer la cele legate de cărți. Întâlnirea cu biblioteca, alta decât cea de acasă. Momentul când deschizi ușa și un întreg continent se desfășoară înainte-ți. Pentru mine a fost atunci când am părăsit școala generală și am continuat cursurile la Liceul de Artă „Ion Vidu" Timișoara, în gimnaziu fiind încă, liceul având și cursuri de gimnaziu. Biblioteca liceului de artă era un tărâm fascinant, foarte diferită de biblioteca școlii generale. Era ca și cum abia atunci descoperisem cu adevărat o bibliotecă, ca și cum treceam dincolo de o linie roșie. De la ficțiune la cartea de istoria artei, de la „Numele trandafirului" a lui Umberto Eco la „Fabrica morții", scrisă de Ota Kraus și Erich Kulka, doi supraviețuitori ai lagărului de concentrare Auschwitz, sau „Jurnalul lui Michelangelo cel nebun", de Rolando Cristofanelli, editura Meridiane – lectura devenise un sport extrem. Mirosul hârtiei tipărite, sutele de cărți, albumele de artă, cărțile de istorie a artei de-a dreptul miraculoase, rafturile până-n tavan, o hartă necunoscută și care se cerea explorată. Pentru copila de clasa a VI-a care eram pe atunci, biblioteca aceea a fost cel mai miraculos loc pe care îl descoperisem și care a produs schimbări fundamentale. Emoția o resimt și acum amintindu-mi cum s-au produs acele schimbări, în felul în care am descoperit parcă deodată lumea prin cărți și prin autori, felul în care răscoleam febril rafturile în căturarea „comorilor", sentimentul profund al schimbării, radical, ca un cutremur, felul în care strângeam la piept cele 3 până la 5 cărți împrumutate cu care plecam la fiecare trei săptămâni. Există cred în biografia fiecăruia o astfel de bibliotecă care a avut și încă mai are ceva magic, sună ca un clișeu, dar a spus-o Borges pentru fiecare dintre noi: „Întotdeauna mi-am imaginat paradisul ca un fel de bibliotecă".
Jurnalistă, cu studii în Drept, Daniela intrat în peisajul literar cu poezie și proză. Versurile, publicate în volumele Ciorap cu firul dus (2000) și Staniol (2018), s-au bucurat de cronici bune, iar romanele au făcut-o cunoscută unui public mai larg: Ochelari de damă (2005), In Vitro (2007). Totodată este și autoarea unui volum remarcabil de teatru: Măcelarul îi citea pe ruși (2016). În 2015 s-a aflat pintre finaliștii Concursului de scenarii HBO România, cu proiectul Pauker, fiind co-autor. Totodată este și creatoarea unor eseuri vizuale sau documentare-eseu, în special cu scriitori, dar și de recuperare istorică. Dintre publicațiile la care a colaborat amintim Ziua, Evenimentul Zilei, newsweek.ro. adevarul.ro. A coordonat postul de televziune online UVT TV. În prezent este editor la Ziare.com și realizator tv la Timisoara2021- Capitala Europeană a Culturii.
Retrospectiva anului
Fanfiction: mimesis sau hibrid?
Bătrânii
duminică
Cărți
Conferințe, discursuri, literatură
7 motive să te lași de meserie
Literatură și vin
Interviu cu Nikos Chryssos
Până și Karamazovii se mediocrizează
Biblioteca de la Litere
Biografism & autenticitate
Aceleași nopți albe
Lecturi de scriitor
Lecturi la cald
Jason Mott, Hell of a Book
Continentul lecturii
Noaptea lui Helver sau spectacolul durerii
Despre ce scriu prozatorii români?
Proza lui Augustin Cupșa combină descrierea subtilă a realităților contemporane cu analiza existențială a unor personaje aparent obișnuite, dar care recompun peisajul divers și paradoxal al lumii în care trăim. Dincolo de aspectele autobiografice pe care suntem tentați să le descoperim în text, găsim o umanitate pe care o recunoaștem ca fiind una cea din prezent, cu toate problemele ei, dar și una generică, dintotdeauna, cu diversele sale gesticulații. Asupra acestei lumi autorul aruncă o privire inteligentă și lucidă, fără să caute senzaționalul sau stările extreme, schițând o nouă „felie de viață” filtrată însă de un spirit de observație acut și de o forță a detaliului care îi conferă autenticitate.
Mihai ENE
Cărțile anului 2021. Topul Doinei Ruști, la Rdio București FM
Bursa subiectelor din romanul contemporan
Ai citit un roman românesc recent? Trimite un rezumat foarte scurt pentru rubrica Despre ce?
ART, 2020. Citește prefața
Recomandată de Ovidiu Șerban
Gratuit pe Contemporary Literature Press
Recomadndată de The Washington Post, Harper’s Bazaar, Entertainment Weekly, Marie Claire, Bustle, BuzzFeed, Parade, Goodreads, Fortune și BBC pe 2021
Copyright © optmotive.ro