Quince días de Marzo

POEME

din volumul proaspăt apărut Quince dias de Marzo de Enrique Nogueras

în traducerea Alexandrei Niculescu

I

O fereastră veche,

dacă în casă ar rămâne

ar traduce imprecise

imagini pe care șiroiește apa de ploaie.

VI

Cerul era un incendiu,

noaptea un câmp,

o junglă extrem de vie și, închiși,

am ajuns să fim în același timp

vânătorul,

fiara:

împușcătura și rana.

VII

Lira ruptă cu furie,

leneșa mânie a vântului,

cu ce grație respiră

aproape fără suspin

și doar dorința îi e aliment.

IX

O linie de umbră te salută:

n-o poți trece, dar te salvează.

X

În zadar vei căuta un sens acestui cer de plumb

sau intensității din frumusețea amiezii.

Din zgomotul autobuzului îi privești

prin geamurile murdare, și ceremonia

confuză a orelor, dansul lor răsfățat

te mângâie și te învăluie în halouri de aur murdar

vibrând în derivă…

XI

Străin răsăritul

Desenează bucle de spumă

și ceață în aburii

reci ai sărutării de ieri;

când se sting luminile

strălucești mai tare

și corpul tău e pentru mine o cale,

o potecă de un roșu-carmin.

Și nici tu nu mai ești o doamnă,

Nici eu nu mai sunt un cavaler.

XIII

Ca cine-și pierde mințile

fac preziceri

Caut semne

Așa. Ca cine iubește.

XIV

Ca o pasăre care-și aruncă

întrebarea în aerul risipit

Așa te iubesc.

Ca strigătul care sparge, fără să-i pese de spațiu.

Cum pândește și fentează

în timp ce își pregătește răspunsul pisica.

XV

Resturile sâmbetei

lasă o maree murdară duminică

și monotonia proaspătă a dimineții ascunde

goluri, întrebări, urmări, răspunsuri:

semnele unui destin,

indicii pe care tu le scrutezi,

nebună,

privindu-mă în ochi.

Și FINAL

Se pierdea privirea prin zăpada

așa de albă, și în miniatură munții

un peisaj de prisos

pentru inima tulburată.

Ce frumos să fii una cu noaptea și cu luna

Și acolo să-ți lași scrise numele și adresa.

Acum, când nu e ninsoare sau ploaie sau fum

niciodată peste acoperișurile astea, când

martie nu mai e refugiu, nici manifest, amintește-ți de mine

cum îmi amintesc eu de tine, nu uita

că în gloria lui martie timp de cinsprezece zile,

timp de cinsprezece nopți,

care sunt zilele și nopțile toate,

am fost vii pentru totdeauna.

Enrique NOGUERAS VALDIVIESO

Poet și profesor la Universitatea din Granada, specializat în latină medievală și în romanistică, de asemenea, traducător din portugheză, franceză veche și română, Enrique este autorul unui număr însemnat de studii academice. Dintre volumele sale de versuri amintim Los pliegues de la rosa (2005) și De la resurrección (2017)

Orașe, fișiere secrete, vrăjitorii

NOUA LITERATURĂ

Proza Alexandrei NICULESCU se apleacă asupra misterelor cotidiene, autoarea povestind cu discreție despre legăturile nevăzute, adeseori de iubire, dintre personaje confuze, derutate de absurdul jocului, prinse în imaginarul unui vast cartier de blocuri. Empatică, dovedind înclinație certă spre proza de atmosferă, Alexandra scrie cu naturalețe și talent. Nimic nu sună strident ori artificial în proza ei.

Doina RUȘTI

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Iconografia vrăjitoriei în arta religioasă românească. Eseu de antropologie vizuală, Ed. Școala Ardeleană

de Ioan Pop Curșeu și Ștefania Pop-Curșeu

Recomandată de Cristina BOGDAN

Cătălin D Constantin: Piețe din Transilvania

Un proiect ICR Brussels

CĂRȚI

Juan Bonilla (Jerez de la Frontera, Cádiz, 1966) – Totalidad sexual del cosmos

Bonilla tocmai a obținut Premio Nacional de Narrativa cu acest volum, pentru proza lui puternică și transparentă, a motivat juriul. Scriitorul s-a inspirat din viața pictoriței și poetei mexicane Nahui Olin, după o rețetă similară folosită pentru romanul Prohibido entrar sin pantalones (Interzisă intrarea fără pantaloni) - volum despre poetul rus Maiakovski, ce i-a adus Premiul Mario Vargas Llosa. Bonilla spune că e un autor local și vrea să fie poet al orașului lui, dar înainte, trebuia să vadă puțin lumea, și de asta a scris despre Rusia și despre Mexic. A fost atras de personalitatea lui Nahui Olin la o expoziție și a început să investigheze. I s-a părut și mai fascinant personajul lui Zurián, un specialist în artă, care lucra în muzeu și s-a îndrăgostit de fotografia femeii cu ochii verzi. De fapt, protagonista romanului este chiar investigația, spune Bonilla, văzută ca o aventură aproape erotică.

Alexandra NICULESCU

[LITERA]

aș face dragoste cu sânii ei

ca doi porumbei decapitați
cu mușcături canibale ne țineam de mână & așteptam

ca inima ei să-mi împingă sângele invers, totul

a devenit o nebunie, am trecut unul prin altul încet,

încet, ca două baloane de săpun, fix o săptămână
până ne-am spart, undeva pe dealul mitropoliei

Leonard ANCUȚA

ART

Ed. Cartea Românească

Hoffman

ÎN CURÂND

Tracus Arte

FOTO-POEME DE BIANCA ZBARCEA

The Valley Nis

      by Edgar Allan Poe

Now the unhappy shall confess

Nothing there is motionless:

Helen, like thy human eye

There th’ uneasy violets lie –

There the reedy grass doth wave

Over the old forgotten grave –

În nr.-ul acesta semnează

Leonard ANCUȚA

ȘCOLI

BookLand renovează școli din mediul rural

Bani negri (pentru zile albe). Un serial HBO, semnat de Daniel Sandu.

În fiecare an apar șapte mii de filme în lume, dar cel pe care îl faci tu trebuie să aibă ceva inedit. (Daniel Sandu)

Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR

Anul BEETHOVEN

Copyright © optmotive.ro