POEME
din volumul proaspăt apărut Quince dias de Marzo de Enrique Nogueras
în traducerea Alexandrei Niculescu
I
O fereastră veche,
dacă în casă ar rămâne
ar traduce imprecise
imagini pe care șiroiește apa de ploaie.
VI
Cerul era un incendiu,
noaptea un câmp,
o junglă extrem de vie și, închiși,
am ajuns să fim în același timp
vânătorul,
fiara:
împușcătura și rana.
VII
Lira ruptă cu furie,
leneșa mânie a vântului,
cu ce grație respiră
aproape fără suspin
și doar dorința îi e aliment.
IX
O linie de umbră te salută:
n-o poți trece, dar te salvează.
X
În zadar vei căuta un sens acestui cer de plumb
sau intensității din frumusețea amiezii.
Din zgomotul autobuzului îi privești
prin geamurile murdare, și ceremonia
confuză a orelor, dansul lor răsfățat
te mângâie și te învăluie în halouri de aur murdar
vibrând în derivă…
XI
Străin răsăritul
Desenează bucle de spumă
și ceață în aburii
reci ai sărutării de ieri;
când se sting luminile
strălucești mai tare
și corpul tău e pentru mine o cale,
o potecă de un roșu-carmin.
Și nici tu nu mai ești o doamnă,
Nici eu nu mai sunt un cavaler.
XIII
Ca cine-și pierde mințile
fac preziceri
Caut semne
Așa. Ca cine iubește.
XIV
Ca o pasăre care-și aruncă
întrebarea în aerul risipit
Așa te iubesc.
Ca strigătul care sparge, fără să-i pese de spațiu.
Cum pândește și fentează
în timp ce își pregătește răspunsul pisica.
XV
Resturile sâmbetei
lasă o maree murdară duminică
și monotonia proaspătă a dimineții ascunde
goluri, întrebări, urmări, răspunsuri:
semnele unui destin,
indicii pe care tu le scrutezi,
nebună,
privindu-mă în ochi.
Și FINAL
Se pierdea privirea prin zăpada
așa de albă, și în miniatură munții
un peisaj de prisos
pentru inima tulburată.
Ce frumos să fii una cu noaptea și cu luna
Și acolo să-ți lași scrise numele și adresa.
Acum, când nu e ninsoare sau ploaie sau fum
niciodată peste acoperișurile astea, când
martie nu mai e refugiu, nici manifest, amintește-ți de mine
cum îmi amintesc eu de tine, nu uita
că în gloria lui martie timp de cinsprezece zile,
timp de cinsprezece nopți,
care sunt zilele și nopțile toate,
am fost vii pentru totdeauna.
Poet și profesor la Universitatea din Granada, specializat în latină medievală și în romanistică, de asemenea, traducător din portugheză, franceză veche și română, Enrique este autorul unui număr însemnat de studii academice. Dintre volumele sale de versuri amintim Los pliegues de la rosa (2005) și De la resurrección (2017), Quince días de marzo (2020). A primit Medalia Aniversară „Centenarul Marii Uniri” pentru servicii aduse culturii române (2021)
(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)
PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.
Proza Alexandrei NICULESCU se apleacă asupra misterelor cotidiene, autoarea povestind cu discreție despre legăturile nevăzute, adeseori de iubire, dintre personaje confuze, derutate de absurdul jocului, prinse în imaginarul unui vast cartier de blocuri. Empatică, dovedind înclinație certă spre proza de atmosferă, Alexandra scrie cu naturalețe și talent. Nimic nu sună strident ori artificial în proza ei.
Doina RUȘTI
Iconografia vrăjitoriei în arta religioasă românească. Eseu de antropologie vizuală, Ed. Școala Ardeleană
de Ioan Pop Curșeu și Ștefania Pop-Curșeu
Recomandată de Cristina BOGDAN
Cătălin D Constantin: Piețe din Transilvania
Un proiect ICR Brussels
Juan Bonilla (Jerez de la Frontera, Cádiz, 1966) – Totalidad sexual del cosmos
Bonilla tocmai a obținut Premio Nacional de Narrativa cu acest volum, pentru proza lui puternică și transparentă, a motivat juriul. Scriitorul s-a inspirat din viața pictoriței și poetei mexicane Nahui Olin, după o rețetă similară folosită pentru romanul Prohibido entrar sin pantalones (Interzisă intrarea fără pantaloni) - volum despre poetul rus Maiakovski, ce i-a adus Premiul Mario Vargas Llosa. Bonilla spune că e un autor local și vrea să fie poet al orașului lui, dar înainte, trebuia să vadă puțin lumea, și de asta a scris despre Rusia și despre Mexic. A fost atras de personalitatea lui Nahui Olin la o expoziție și a început să investigheze. I s-a părut și mai fascinant personajul lui Zurián, un specialist în artă, care lucra în muzeu și s-a îndrăgostit de fotografia femeii cu ochii verzi. De fapt, protagonista romanului este chiar investigația, spune Bonilla, văzută ca o aventură aproape erotică.
Alexandra NICULESCU
[LITERA]
aș face dragoste cu sânii ei
ca doi porumbei decapitați cu mușcături canibale ne țineam de mână & așteptam
ca inima ei să-mi împingă sângele invers, totul
a devenit o nebunie, am trecut unul prin altul încet,
încet, ca două baloane de săpun, fix o săptămână până ne-am spart, undeva pe dealul mitropoliei
Leonard ANCUȚA
The Valley Nis
by Edgar Allan Poe
Now the unhappy shall confess
Nothing there is motionless:
Helen, like thy human eye
There th’ uneasy violets lie –
There the reedy grass doth wave
Over the old forgotten grave –
Leonard ANCUȚA
BookLand renovează școli din mediul rural
Bani negri (pentru zile albe). Un serial HBO, semnat de Daniel Sandu.
În fiecare an apar șapte mii de filme în lume, dar cel pe care îl faci tu trebuie să aibă ceva inedit. (Daniel Sandu)
Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR
Copyright © optmotive.ro