OPTm
nr. 81

Despre Rimaru, rime și argou

Într-un articol anterior scriam despre raku, un MC cu importante valențe poetice. În acest număr îmi propun să dau cezarului ce-i al cezarului și să vorbesc despre Rimaru, unul dintre primii MC de rap din România, care are, în opinia mea și a multora, un loc asigurat în „careul de ași” al rapului românesc, alături de raku, Deceneu și Vexxatu’ Vexx aka Norzeatic. Membru al uneia din trupele rap care au pus bazele mișcării hip-hop din România, imediat după Revoluție, R.A.C.L.A., Rimaru pare „să le fi făcut pe toate” în domeniul său, inclusiv o colaborare mult hulită cu Nicolae Guță, care a rezultat într-un album muzical ce împletea manelele cu rapul.

O calitate care îl deosebește pe Rimaru de alți MC este dexteritatea (care este și numele unui album R.A.C.L.A.), combinația dintre dicție și viteza năucitoare cu care rostește versurile, mai exact șaisprezece silabe pe secundă. Incontestabil din acest punct de vedere, de această performanță apropiindu-se, poate, doar fostul său coleg de trupă, Connect-R, Rimaru nu se rezumă la fum fără foc sau tehnică fără substanță. Chiar dacă nu este cel mai liric MC, el nu dezamăgește deloc la capitolul poezie.

Spre deosebire de raku, care este artistul acestui line-up de patru pionieri ai rapului românesc, Rimaru este cerebralul, versurile sale având un mesaj mai direct, livrat de o manieră adesea prozaică și care încorporează o gamă variată de termeni tehnici muzicali, lingvistici, dar și din alte domenii cum ar fi psihologia, filozofia sau chiar IT. Un exemplu în acest sens este melodia Old School (2000), unde Rimaru spune: „MCs fumează iarbă, eu fumez MCs, intru-n catharsis / Delirez, călare-s pe diezi, / Amendez lacune de praxis”. Putem sesiza, atât la nivelul registrului stilistic, cât și la cel al conținutului, o puternică influență a postmodernismului. Desigur, muzica rap și cultura hip-hop sunt considerate postmoderne prin excelență, însă nu toți rapperii scriu în acest fel, unii alegând o direcție „clasică”, romantică, simbolistă, uneori naționalistă.

Revenind la creația lui Rimaru, ea se încadrează, perfect în sfera postmodernismului, fapt datorat rădăcinilor pe care formația R.A.C.L.A. le are în anii ’90: a fost una dintre primele trupe rap de după Revoluție și a pus bazele fenomenului hip-hop în România. Un exemplu pur de text liric postmodern este piesa Canalu’ lu’ Neluțu, de pe albumul de debut al formației R.A.C.L.A. (n.a. primul album de rap înregistrat în România) din anul 1995. Această satiră socială spune povestea unui copil al străzii care locuiește în canalizarea din zona Gării de Nord, prizează aurolac și comite diverse infracțiuni.

Unii rapperi folosesc în versurile lor, cu precădere, un limbaj convențional, pe când alții optează pentru un registru stilistic mai bogat pentru a-și contura ideile. Rimaru folosește foarte mulți termeni argotici, printre care amintim: oagăr (polițist), a produce (a se prostitua), a candi (a mirosi urât), harneală (ironie, batjocură), gurist (1. informator 2. homosexual care practică felația), jartea (prostituată), ș.a.m.d. O remarcă în acest sens face însuși rapperul pe refrenul piesei Cântăreții de rap, ca un răspuns la întrebarea unui ascultător neavizat și naiv: „[ Scuzați-mă, băieți, spuneți, cine-s cântăreții de rap? ] Sunt cei care conjugă des verbul to fuck! / Sunt toți cei care-n dicționare adaugă ceva în plus / Nu-ți convine ce-am spus? Scoate-o pe mă-ta la produs!”. Desigur, aici ne sare în ochi pleonasmul „adaugă…în plus”, dar, fără îndoială, putem vorbi despre o licență poetică prin care se accentuează contribuția adusă de către rapperi la limba română. Observăm atitudinea dură, agresivă a individului de la periferie, protestul la adresa outsider-ilor care nu vor și nu pot să înțeleagă esența muzicii hip-hop. Din refren nu putea lipsi și un termen argotic, produs (cu sensul prostituție), al cărui sens nou dobândit, în anul 2000 când era lansată această melodie, era încă relativ necunoscut.

Un rapper foarte complex, Rimaru îmbină viteza și conținutul de calitate al versurilor, ceea ce îl recomandă, până astăzi, drept unul dintre cei mai importanți și inovatori MC din rapul românesc.

G. P. VOLCEANOV

Poet, prozator și lexicograf, actualmente doctorand al Școlii Doctorale Litere din cadrul Universității din București, este pasionat de cultura urbană și de fenomenul hip-hop. A absolvit masteratul de Studii Literare din cadrul aceleiași universități cu disertația Rapul românesc între licențios și liric. A publicat poezie în România Literară, Orizont, Neuma și Vatra, și este coautor al Dicționarului de argou englez-român (Ed. Niculescu, 2015), respectiv al Noului dicționar de argou al limbii române (Ed. Litera, 2019).

Echipa
Arhiva

ISTORIA VIE A LITERATURII ROMÂNE

(Anii 90. Anii 2000: 1998-2005. Anii 2005-2007. Anul 2008-2009. Anii 2009-2011. Anul decăderii - 2012. Prin cenușa imperiilor - 2013-2019.)

PS. Vă așteptăm cu amintiri, opinii, comentarii - să scriem împreună istoria literaturii postdecembriste.

NOUA LITERATURĂ

„Domnul Alec mi-a făcut semn să mă bag într-una dintre piscinele gonflabile care acopereau podeaua. După o clipă de ezitare, în care am decis că nu se face să mă prezint ud la ușa următorului destinatar, mi-am scos blana, am împăturit-o cu grijă pe marginea de plastic și m-am vârât în apa călduță."

Fantasy, pulp & story.

OPTm

CARTEA SĂPTĂMÂNII

 

Recomandată de Oana BOȘCA MĂLIN

LITERA, 2021

 

NOAPTEA MUZEELOR:

Muzeul Literaturii are program lung

 

CĂRȚI NOI

 

Humanitas

 

 

Humanitas

 

The 2021 International Booker Prize 

 

 

ART (cu o reducere de 25%)

 

 

REEDITĂRI de TOP

 

 

 

 

 

 

Cartier

VREMEA

 

 

Copyright © optmotive.ro