Se vede că ți-e rău.
Dar o putem rezolva noi cumva.
Nu?
Adevărul e că ești cam distrus.
Auzi ce-ți spun.
Nu ești singur.
Și ți-ar prinde bine o mînă de ajutor, după o zi în care ți-ai făcut bagajele
pe întuneric, ai luat autobuze spre nord, ți-ai lăsat scaunul pe spate
și ai rînjit și spaima ți s-a cățărat pe picioare,
ți-a trecut printre degete și prin păr…
Sunt tot timpul aici, răbdător.
Mai știi tu pe altcineva ca mine.
Eu zic să te gîndești la ea așa cum merită:
încă un nume crestat pe limbă.
Cum ziceai? Să nu fii abject și să alegi să fii tu ăla rănit
decît să rănești.
Serios?
Hai să plecăm odată.
Ne plac drumurile cu autobuzul, mai ții minte? Noi doi
și cîmpurile înzăpezite alunecînd după ferestre
și nici o grijă, niciodată,
ce zici.
Eu nu trebuie să fiu nicăieri.
Dan SOCIU
Poet (n. 1978) de unanimă recunoaștere în lumea scriitorilor, popular, tradus, premiat, Dan este autorul volumelor borcane bine legate, bani pentru încă o săptămână (2002), fratele păduche (2004), cîntece eXcesive (2005), Mouths Dry with Hatred (2012) Poezii naive și sentimentale (2012), Vino cu mine știu exact unde mergem (2013). De asemenea, scrie romane, traduce poeme. Premii: „Ronald Gasparic”, Canada (2002), Premiul Național pentru Poezie Mihai Eminescu (2002).
Proza lui Marius CĂRBUNESCU vădește din capul locului predilecția scriitorului pentru realismul frust, pentru detaliul necosmetizat, decupat – când vine vorba de realitatea exterioară – cu precizia unei camere de filmat. În ceea ce privește lumea interioară, putem detecta fără dificultate tentația de a explora – cu dezarmantă lipsă de ipocrizie – tocmai zonele problematice ale sinelui, plăcerea de a inciza cu sânge rece acolo unde alți artiști ar alege să „cosmetizeze” superficial. Ura, repulsia viscerală, anxietatea sunt doar câteva dintre stările pe care naratorul le radiografiază cu consecvență – și, aș adăuga, cu o anume voluptate masochistă – dând la iveală treptat, din „frânturi de viață recondiționate” un soi de foto-montaj crud și – în general – pasionant.
Catrinel POPA
Ed. Muzeul Literaturii Române
Anton Pann, prin București. Cultura in direct, MNLR
La sfârșitul lecturii parcă îți vine să mai cauți o altă carte de-a autorului (după ce am citit mai demult Moartea pinguinului și Legea melcului, mă grăbesc să încep Lăptarul de la miezul nopții). Presimt că voi râde copios. Printre lacrimi.
Andrei Kurkov, Grădinarul din Oceakov. Traducere din limba rusă și note de Antoaneta Olteanu, Pitești, Editura Paralela 45, 2019
Ignacio Martínez de Pisón – Fin de temporada (Sfârșitul sezonului)
Multe premii și multe cărți publicate are Martínez de Pisón, dintre care: Filek: El estafador que engañó a Franco, La buena reputación, El día de mañana. Volumul propus apare în august și, știu, nu ne luăm după copertă, dar ce bine arată, o spune chiar autorul. Povestea începe în ’77 lângă granița cu Portugalia, când doi tineri vor să ajungă la o clinică, dar destinul le pregătește altceva. După douăzeci de ani adolescenta nu mai e de mult adolescentă, are un fiu și un scop: să-și recupereze campingul din Costa Dorada. Este o carte despre legătura mamă-copil, despre repetarea greșelilor și despre trecutul care revine, cât timp sunt lucruri nerezolvate.
Alexandra NICULESCU
Federico García LORCA - Poetul la New York
Imaginea cosmopolită și stridentă a New Yorkului, de la ambalajul strălucitor la esența lui dramatică. Poeme recomandate de OPTm.
Bani negri (pentru zile albe)
Un serial HBO, semnat de Daniel Sandu.
Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR
O poveste plasată în plină epocă elisabethană, în anul 1596, la Stratford-upon-Avon.
Tribuna învățământului, într-o nouă formulă, editată de ART. Director: Sorin Ivan
Copyright © optmotive.ro