Fără sfaturi

Vin, ca și dumneavoastră, dintr-o țară coruptă, aculturală și mică, dar scuturată, periodic, de frisoane fie de grandoare, fie de smerenie colectivă, ambele fenomene provocate de evenimente exterioare, fără legătură cu situația ei. O enclavă în care nu există valori sau idealuri, un teritoriu în care, până acum vreo treizeci de ani, nu exista nici măcar hrană... Nu mă regăsesc în nici o generație, nu sunt partizanul nici unei mișcări sociale sau politice (deși îmi păstrez, desigur, o opțiune empatică față de stânga progresistă și laică), sunt blazat doar atât cât să fac o bună impresie în cercurile intelectuale, cu precizarea că nu beau, nu fumez și nu mă droghez. Mă abțin de la toate acestea nu pentru că aș considera că eu și vicioșii nu suntem ejusdem farinae, ci din pricina unei suspiciuni înnăscute față de posibilitățile umile pe care le poate oferi concretul. Am câteva principii morale, pe care încerc să le respect (cu un succes direct proporțional cu acela al ținutului din care provin), însă, dintr-un soi de pudoare metafizică, evit să vorbesc despre ele.

Ca profesor, am fost sfâșiat permanent de o dialectică a sensurilor pe care le implică libertatea alegerii: o educație rigidă și severă este desuetă, dar este oare una laxă și permisivă, menită s-o substituie pe prima, suficientă? Dacă, supus unei urgii a opțiunii personale în absența oricărui ghidaj etic, studentul alege să iasă pur și simplu din joc? Niște prieteni francezi din Tours i-au oferit fiului lor, Jean-Philippe, o viață confortabilă și lipsită de constrângeri etice, iar acesta, copleșit de lipsa de temeiuri a universului și de vidul existențial care emana din zidurile burgheze ale orașului, și-a luat viața, îngrozindu-și părinții.

În The Matrix, Morpheus, imaginându-și ceea ce simte Neo, afirmă că „este ceva în neregulă cu lumea”. Fără îndoială că astfel stau lucrurile în ochii obosiți, dar limpezi ai intelectualului european.

În definitiv, nu există soluții decât la nivel individual: predicile, mai ales religioase, sunt complet inutile, iar modelele de comportament nu produc decât reacții inverse celor scontate. La capătul unui proces de descoperire de sine, individul află că nu-i poate iubi pe alții dacă nu învață să se cunoască mai întâi pe sine și că drumul care conduce la această descoperire se materializează numai ca expresie a unei disperări funciare, a acelui sentiment că „este ceva în neregulă cu lumea și, implicit, cu modul în care este alcătuită ființa mea perisabilă”. După cum puteți observa, deși m-am ferit să vă ofer sfaturi dumneavoastră, n-am putut evita capcana de a-mi da povețe mie însumi. Tocmai de aceea este foarte posibil ca un drum prescris celorlalți trebuie să rezulte dintr-un parcurs personal, coerent instrumentat și pe deplin asimilat.

Cătălin GHIȚĂ

Prof. univ. dr. hab. la Facultatea de Litere a Universității din Craiova, coordonator de doctorate, membru al BARS (British Association for Romantic Studies), Cătălin a publicat și editat peste 20 de volume, apărute în țară și în străinătate. Membru PEN, USR.

NOUA LITERATURĂ

Gelu DIACONU, care s-a lansat în literatura română ca poet, publicând câteva volume bine primite de critica literară, a făcut pasul definitiv spre proză odată cu romanul Sebastian (Ed. Cartier, 2018), care are, nu întâmplător, în centrul său figura tragică a scriitorului Mihail Sebastian. Și aceasta pentru că Gelu Diaconu pare interesat permanent de relația dintre un eu tulburat și contextul istoric în care se desfășoară, dintre grija pentru propriul destin și teroarea generată de un destin colectiv, incontrolabil. Și în această proză (un început de roman?!) întâlnim un astfel de tip de personaj care pare a se îndrepta spre o alegere personală radicală, poate generată de fatidica „criză a vârstei de mijloc”, un personaj prins între realitatea prezentului și melancolia trecutului.

Mihai ENE

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Animale Bolnave​

de Nicolae BREBAN

Polirom, 2020

Recomandată de Doina RUȘTI

Ickabog

Un proiect internațional la care participă și Editura Arthur,  la invitația scriitoarei J.K. Rowling. O poveste gratuită, un foileton online, aici, doar în perioada 1 septembrie – 16 octombrie 2020. Și un concurs de ilustrații. 

"Văd cum ies din autobuz femei – mame, desigur – cu plasele uriașe agățate de degete, care le răsucesc trupul într-un S, care nu e semn de dolar, ci de durere sub povara produselor proaste, ieftine, multe, pline de iluzii. Înaintează pe trotuare ca prin nămeți, se furișează pe alei străjuite de sârme și pe care de-abia de-abia încap din cauza poverilor. Mai au nițel și vor ajunge acasă, în apartamentele lor pe care sunt fericite că le au. Mă uit și mă fulgeră gândul că venim din aceeași copilărie, din aceeași țară, din același timp. "

Xenia NEGREA

BURSE PENTRU SCRIITORI

Fundația Cărturești, în parteneriat cu Asociația Maria și Pro Patrimonio, anunță inițierea unui program de burse și rezidențe de creație literară dedicate autorilor români cu vârsta cuprinsă între 30 și 50 de ani la categoriile roman, proză scurtă, poezie și eseu. Proiectul pune la dispoziția autorilor români patru burse în valoare de 1000 de euro fiecare și patru rezidențe de creație timp de o lună.

Mai multe aici

„Ce altceva este o hartă pentru un călător dacă nu o dispunere enciclopedică a primejdiilor?"

Liviu G. STAN

Nicolae COANDE citind un poem “geografic"

Căsătorie lungă, secrete amare. Un roman apărut în septembrie 2020

L I T E R A, 2020

Marina Almășan și vikingii

Corint, 2020

Bani negri (pentru zile albe). Un serial HBO, semnat de Daniel Sandu.

Conferința Internațională de Mitologie și Folclor, unul dintre cele mai selecte evenimente ale Universității din București, se va ține anul acesta online. Este organizată de Facultatea de Limbi și Literaturi Străine și a ajuns la ediția a VII-a.

Conferința este patronată de Conf. univ. dr. Maria-Luiza DUMITRU OANCEA, Prof. univ. dr. Ramona MIHĂILĂ, Prof. univ. dr. habil. Ileana MIHĂILĂ, Conf. univ. dr. Ioana-Ruxandra FRUNTELATĂ și Conf. univ. dr. Onorina BOTEZAT

Înscrieri​

mythology.folklore20\@gmail.com

Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR

Anul BEETHOVEN

Copyright © optmotive.ro