Invitații lui Zenob: Aurora Speranța Cernitu

Pe Speranța am întâlnit-o într-o noapte de toamnă. Eu alergam bezmetic pe o șosea, iar ea visa în Cetatea Băniei. Pe unde ești Zenob? - a vrut ea să știe - nu cumva alergi după manuscrise? Și-apoi mi-a povestit despre o carte veche, în chirilice, cu muchii aurite și coperți cartonate. La fiecare filă emana niște aburi, pânze subțiri, cețoase, colorate în nuanțe de verde și de albastru, care luau forme nemaivăzute, de fauni, zâne ori de cai zburători, iar de cât o citise, se umpluse Craiova de aceste spectre bizare, pe care am apucat să le văd, nu mult după aceea, într-o călătorie memorabilă, vara. Iar unul dintre personajele astea ciudate s-a luat după mine și n-am mai scăpat de el nici în ziua de azi. Uneori, noaptea îl găsesc tolănit în hamacul de pe balcon - m-a trimis Speranța, zice el, să-ți cânt un mesaj.

Zenob

1. Cu toate că te dai prietenă cu toate culorile, eu suspectez ca există una pe care-o iubești în secret. Cum comentezi?

Culoarea mea este între turcoaz și un anume albastru, de dimineață rotundă. Când se termină vara rămâne în urmă cicoarea, pe care o iubesc, iar nuanța ei de albastru, amestecată în turcoazul marin - îmi place cel mai mult. Când pictez, întotdeauna încep cu o pată albastră. De la ea începe povestea, indiferent de subiect, de emoție. Iar albastrul meu nu are nicio legătură cu expresia “e albastră treaba” sau altele. Am pictat odată zefirul (vântul) ca un căluț albastru care se topește pe cer, călărit de o fecioară, cu pletele-n vânt, despărțite în două - ca să-ți poată păstra echilibrul. Acolo se vede cel mai bine ce înseamnă culoarea asta pentru mine.

2. Între personajele tale există unul plimbăreț, văzut prin mai multe puncte din oraș, un tip care mi-a bătut și mie la ușă.

Ăsta trebuie să fie însoțitorul, un personaj, desigur, albastru. Pe unde trece el se risipesc tristețile. Dar mă mir că te-ai întâlnit cu el, dragă Zenob, pentru că însoțitorul se plimbă numai prin gânduri. E căluțul ficțiunii, știe o grămadă de lucruri, cunoaște culorile sufletului. E năzdrăvan rău! S-a născut în prima mea perioadă de creație, iar în jurul lui s-a creat toată lumea mea. O dată l-am luat cu mine la Mogoșoaia unde m-am întâlnit cu o zână, care văzându-l a zi: Câtă bogăție, Speranța! Pin urmare, dacă ti-a bătut la ușă, venise probabil cu un mesaj.

3. Am auzit că visezi la o camee? La ce rochie ai asorta-o?

Am în minte una cu cele trei grații, o camee care mă urmărește. Am văzut-o odată în Ponte Vecchio, la Florența, într-un magazin al evreilor aurari. Unele dintre ele sunt grotești - nu-mi plac toate cameele. Dar asta avea o poveste în ea, mă făcea să mă bucur, amintindu-mi de o păpușă a copilăriei pe care nu mi-am putut-o cumpăra. Am stat cu nasul lipit de vitrină, iar timpul acela se mai află încă în mine. Cele trei grații sunt maximum de feminitate, indiferent că este montată pe un inel, că e pandativ sau brățară. Apoi îmi plac rochiile. Am o prietenă care are o mică fabrică de făcut rochii iar uneori mă bate gândul să desenez modele pentru ea, deși în mintea mea se află cele mai trăznite modele și mai ales o rochie turcoaz, cu imprimeu tot în nuanțe de albastru, lărguță, lungă peste genunchi, până la jumătatea pulpei inferioare, cu mânecile mai jos de cot. Mătase grea, zi de vară, iar când treci pe străzi -  să lași în urmă fericire și cântec.

ZENOB

Zenob face parte din grupul „Perucile verzi”.

NOUA LITERATURĂ

Gelu DIACONU, care s-a lansat în literatura română ca poet, publicând câteva volume bine primite de critica literară, a făcut pasul definitiv spre proză odată cu romanul Sebastian (Ed. Cartier, 2018), care are, nu întâmplător, în centrul său figura tragică a scriitorului Mihail Sebastian. Și aceasta pentru că Gelu Diaconu pare interesat permanent de relația dintre un eu tulburat și contextul istoric în care se desfășoară, dintre grija pentru propriul destin și teroarea generată de un destin colectiv, incontrolabil. Și în această proză (un început de roman?!) întâlnim un astfel de tip de personaj care pare a se îndrepta spre o alegere personală radicală, poate generată de fatidica „criză a vârstei de mijloc”, un personaj prins între realitatea prezentului și melancolia trecutului.

Mihai ENE

CARTEA SĂPTĂMÂNII

Animale Bolnave​

de Nicolae BREBAN

Polirom, 2020

Recomandată de Doina RUȘTI

Ickabog

Un proiect internațional la care participă și Editura Arthur,  la invitația scriitoarei J.K. Rowling. O poveste gratuită, un foileton online, aici, doar în perioada 1 septembrie – 16 octombrie 2020. Și un concurs de ilustrații. 

"Văd cum ies din autobuz femei – mame, desigur – cu plasele uriașe agățate de degete, care le răsucesc trupul într-un S, care nu e semn de dolar, ci de durere sub povara produselor proaste, ieftine, multe, pline de iluzii. Înaintează pe trotuare ca prin nămeți, se furișează pe alei străjuite de sârme și pe care de-abia de-abia încap din cauza poverilor. Mai au nițel și vor ajunge acasă, în apartamentele lor pe care sunt fericite că le au. Mă uit și mă fulgeră gândul că venim din aceeași copilărie, din aceeași țară, din același timp. "

Xenia NEGREA

BURSE PENTRU SCRIITORI

Fundația Cărturești, în parteneriat cu Asociația Maria și Pro Patrimonio, anunță inițierea unui program de burse și rezidențe de creație literară dedicate autorilor români cu vârsta cuprinsă între 30 și 50 de ani la categoriile roman, proză scurtă, poezie și eseu. Proiectul pune la dispoziția autorilor români patru burse în valoare de 1000 de euro fiecare și patru rezidențe de creație timp de o lună.

Mai multe aici

„Ce altceva este o hartă pentru un călător dacă nu o dispunere enciclopedică a primejdiilor?"

Liviu G. STAN

Nicolae COANDE citind un poem “geografic"

Căsătorie lungă, secrete amare. Un roman apărut în septembrie 2020

L I T E R A, 2020

Marina Almășan și vikingii

Corint, 2020

Bani negri (pentru zile albe). Un serial HBO, semnat de Daniel Sandu.

Conferința Internațională de Mitologie și Folclor, unul dintre cele mai selecte evenimente ale Universității din București, se va ține anul acesta online. Este organizată de Facultatea de Limbi și Literaturi Străine și a ajuns la ediția a VII-a.

Conferința este patronată de Conf. univ. dr. Maria-Luiza DUMITRU OANCEA, Prof. univ. dr. Ramona MIHĂILĂ, Prof. univ. dr. habil. Ileana MIHĂILĂ, Conf. univ. dr. Ioana-Ruxandra FRUNTELATĂ și Conf. univ. dr. Onorina BOTEZAT

Înscrieri​

mythology.folklore20\@gmail.com

Ioan CRISTESCU, despre Alice Voinescu, la Cultura in direct, MNLR

Anul BEETHOVEN

Copyright © optmotive.ro