Revistă print și online

Bemolul major al programei

Bemolul major al programei este că, nefiind publicată decât prima parte, fragmentează viziunea de ansamblu, obligatorie pentru o părere pertinentă. Totuși, mijind ochii, înțeleg că se revine la studiul cronologic, principiu pe care îl salut fiindcă eu însămi sunt, structural, iluministă, așadar, am nevoie de claritate. Și aș fi avut nevoie de ea copil fiind.

Cred că o construcție de acest fel a parcursului elevilor are această calitate de a expune clar cum s-a format ceea ce numim, cu toții, literatura. În acest punct, propun să derapez de la programă la un aspect care mi se pare că trebuie discutat. Și programa de acum, și cea de altădată ridică următoarea întrebare, persistentă, tulburătoare, dar adevărată: se predă, oare, literatură în școală? Răspunsul meu, după15 ani în sistemul de stat, este: nu prea! Dicționarul ne definește verbul de sorginte slavă ,,a preda" prin acțiunea de a transmite, a comunica cuiva în mod sistematic cunoștințele unei discipline (în cadrul unei instituții de învățământ, al unor cursuri speciale); a expune o lecție. Așadar, după definiție, predăm cunoștințele noastre (păreri critice, elementele de metrică și prozodie, trăsăturile unei estetici anume, structura și compoziția operei etc.) despre roman, să zicem. În afară de textele scurte, care, de obicei, se regăsesc în manual, la ore nu se studiază textul, ci despre text. Iar fără text, predarea este numai despre, nu și a operei respective. Cum am putea preda un roman, de exemplu, fără să ne raportăm la text în mod continuu? Nicicum. Și, pentru că timpul e scurt și ai la dispoziție 6 ore să predai Ion, de exemplu, nu studiezi romanul, ci studiezi unele chestiuni despre el.

Există sisteme unde se studiază însuși textul și spun acest lucru în cunoștință de cauză fiindcă am predat o decadă în sistemul internațional, unde studiam un roman cel puțin o lună.

Ca încheiere, vin cu următoare soluție incomodă, dar care răspunde unei probleme reale: să se redenumească materia predată în spiritul adevărului școlar – Limba și despre literatura română. Soluția pentru a face cu elevii literatură, la școala de stat, este cercul de lectură. În cadrul ANPRO, de peste 20 de ani, coordonez unul și am proprietatea celor spuse. Aici, se citește și se discută ceea ce se citește. Dar, în primul rând, se citește. Apelul e la text, chiar dacă se discută și contextul.

Prin urmare, salut noua programă, propun redenumirea disciplinei Limba și despre literatura română și pledez pentru a face literatură la cercurile de lectură.

Ioana NANU

Profesoară la Școala Americană Internațională, București, Ioana este doctor în literatură și în studii de gen.